فرصت های اقتصادی پیوستن ایران به WTO

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۲۲۸۱۲ سرخط اخبار

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی فرصت مناسبی برای گسترش صادرات غیرنفتی و رهایی از وابستگی به نفت است اما اگر برای آن خوب برنامه ریزی نشود، ممکن است در بخش تولید با مشکل مواجه شویم.

سیدسعید زمانیان دهکردی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتصاب رییس جدید سازمان توسعه تجارت و دستور وزیر صنعت برای الحاق هر چه سریعتر ایران به سازمان تجارت جهانی، گفت: ما باید ببینیم که زیرساخت های پیوستن به این سازمان را داریم و قدرت رقابت با بازارهای جهانی را داریم یا خیر و اینکه این موضوع به نفع تجارت ماست یا به ضرر آن.

وی اضافه کرد: باید ابتدا شاخص ها را تعریف و زیرساخت ها را آماده کنیم و قدرت رقابت را بالا ببریم چرا که اگر بخواهیم به WTO بپیوندیم حتما باید زیرساخت لازم فراهم شود و قدرت رقابت اجناس ساخت داخل با سایر کشورها برابری کند، نه اینکه به این سازمان بپیوندیم و این کار به ضرر ما تمام شود.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با تاکید بر لزوم فراهم کردن زمینه تقویت تولیدات داخل، تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: لازمه رسیدن به اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه به تولید در حوزه های مختلف صنعت و کشاورزی است و برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیز باید شرایط لازم را در داخل و خارج فراهم شود.

زمانیان با تاکید بر لزوم تقویت شاخص های مختلف تولید در حوزه صنعت، معدن و تجارت، مسائل مربوط به گمرکات و صادرات و واردات، اظهار کرد: همه از جمله بانک مرکزی و بانک های عامل و سیستم اداری کشور باید با یکدیگر همراه شوند تا بتوانیم با بازارهای جهانی وارد رقابت شویم و در این رقابت برنده میدان باشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: اگر همه سیاستگذاری ها در راستای تقویت تولید داخل، کیفیت بخشیدن و استاندارد کردن تولیدات داخل باشد، می توان رقابت مناسبی با دنیا داشت.

وی همچنین گفت که پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی فرصتی برای حضور فعال ایران در صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور و همچنین رهایی از وابستگی به نفت است اما در مقابل اگر به درستی در این رابطه برنامه ریزی نشود و زیرساخت ها کامل نباشد ممکن است در مساله تولید مشکلاتی بروز کند و صنایع کشور دچار ضرر و زیان مالی در حد بالا شوند.

زمانیان در پایان گفت: ما برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید بازار مصرفی مان را در دنیا تعریف کنیم و مشخص کنیم که قرار است در چه جاهایی، چه کالاهایی را ارائه کنیم.

کلید واژه ها: سازمان تجارت جهانی


نظر شما :