خوش بینی ولی نصر به دولت تدبیر و امید

روحانی به امتیازی از جانب غرب نیاز دارد

۲۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۱۹۵۵۱ گفتگو خاورمیانه
نویسنده خبر: ولی رضا نصر
ولی نصر در گفتگو با رادیو ملی امریکا تاکید می کند که در پشت چهره مصمم روحانی عزم عملی برای گشایش در امور وجود دارد. روحانی را شاید به سختی بتوان اطلاح طلب خواند اما وی سیاستمداری میانه رو است.
روحانی به امتیازی از جانب غرب نیاز دارد

دیپلماسی ایرانی: مراسم تحلیف حسن روحانی سرانجام به پایان رسید.سخنان رئیس جمهور منتخب ایران در مراسم تحلیف و تاکید وی بر تعامل دولت جدید با تمام کشورها و پرهیز از به کار بردن ادبیات تهاجمی و تنش زا موجی از تعبیرها و تفسیرها را در رسانه های خبری بین المللی به راه انداخته است.  ان پی آر شبکه رادیو ملی امریکا در تازه ترین برنامه خود برای بررسی تاثیر تبعات پیروزی روحانی بر پرونده هسته ای ایران و احتمال تعامل با غرب به سراغ ولی نصر رئیس مدرسه مطالعات بین المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز و از مشاوران باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در حوزه مسائل خاورمیانه رفته است.

چرا بسیاری از مردم گمان می کنند که روحانی گزینه بهتری در مسیر رابطه میان تهران – واشنگتن است ؟

بدیهی ترین دلیل سخنان وی است . وی در مراسم تحلیف خود هم از تعامل و تشنج زدایی با غرب سخن گفت. در جریان رقابت های انتخاباتی هم وعده های بسیاری در خصوص بهبود رابطه میان تهران و غرب سخن گفت. در پیشینه وی نیز زمانی که ریاست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را بر عهده داشت تنها ایرانی بود که به نوعی از تعامل و به توافق رسیدن با غرب اعتقاد داشت. هرچند که عمر این توافقنامه کوتاه بود اما روحانی از خود سابقه مثبتی در اذهان جا گذاشت.

فعالیت های هسته ای ایران همواره مورد مناقشه غرب و امریکا با تهران بوده است. غرب تحریم های سنگینی را به واسطه همین برنامه تا به امروز بر ایرانی ها تحمیل کرده است. گمان می کنید که با ریاست جمهوری روحانی نوعی از تعامل بر سر این پرونده ممکن باشد؟

همواره راهی برای تعامل وجود دارد  . این مساله نیازمند جدی گرفته شدن مذاکرات از سوی هر دو طرف است. گمان می کنم که ذات وجود تحریم ها دست روحانی را در بسیاری از پرونده های داخلی بازنگاه داشته چرا که کشور از این منظر متحمل آسیب های اقتصادی فراوان شده و حتی رهبری هم خواهان گشایش در امور مردم هستند. اما باید منتظر ماند و دید که آیا ایران و امریکا می توانند راهی برای رسیدن به تعامل پیدا کنند.

به نظر می رسد که روحانی رویکرد متفاونی به مذاکرات داشته و عملگراتر است. آیا این پیش داوری است که ما از لبخندزدن های او مقابل دوربین به آن دست یافته ایم یا واقعا باید به شخصیت متفاوت وی امیدوار باشیم؟

گمان می کنم که در پشت این چهره مصمم عزمی هم نهفته است. شاید نتوان او را اصلاح طلب خواند اما حقیقت این است که او شخصی میانه رو است. در دیپلماسی نیز رویکرد و نگاه مثبت طرف در ایجاد میل به مذاکره از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. وی می تواند با همین رویکرد فضا را برای امریکایی ها و اروپایی ها برای اتخاذ رویکردی جدید مهیا کند.

وی در داخل ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند. نرخ بالای بیکاری  و تورم از جمله این معضلات است. برخی در ایران از وضعیت موجود ناراضی هستند. روحانی چگونه می تواند با این موج نارضایتی مقابله کند؟

بله موجی از نارضایتی در ایران وجود دارد و البته میزان انتظارها از شخص روحانی هم بسیار بالا است. بسیاری فکر می کنند که وی باید برای بهبود اوضا اقتصادی و البته مقابله با تحریم ها و تعامل با غرب دست به معجزه بزند. بر همین اساس است که باید بگوئیم این روزهای آقای روحانی به روزهای پایانی ماه عسل وی می ماند. وی باید مسیر طولانی برای ترویج حس مثبت در مردم را طی کرده و البته راهی هم برای کاستن از فشارها بر دوش مردم بیابد. اما وی باید امتیازی از غرب بگیرد تا بتواند بر اعتبار داخلی خود هم بیفزاید .

چگونه امتیازی ؟

امتیازی مانند کاستن از تحریم ها یا نشانه های تعامل مثبت با غرب در سر میز مذاکره. بر این اساس است که وی می تواند با دستان پر به ایران بازگردد و تاکید کند که صبور باشید من در حال پیشبرد پرونده هسته ای هستم. وی باید به مردم و رهبری ایران نشان دهد که مرد عمل است .

انتشار اولیه: سه شنبه 15 مرداد 1392/ باز انتشار : یکشنبه 20 مرداد 1392

ولی رضا نصر

نویسنده خبر

سید ولی‌رضا نصر (متولد ۱۳۳۹ تهران) اسلام‌شناس، استاد دانشگاه، متفکر سیاسی و مفسر مسائل بین‌المللی، و از اساتید شناخته‌شدهٔ مسائل خاورمیانه در غرب است. او رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دکتر حسن روحانی ولی نصر


نظر شما :