لاریجانی: خاورمیانه جدید در حال شکل گیری است

۰۳ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۱۷۷۵۲ سرخط اخبار

ه گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی امروز در نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت ولی عصر (عج) گفت: خوشبختانه ملت ایران از دیرباز با عشق اولیای دین زنده بودند و امروز بیش از هر زمان محبت اولیای دین به خصوص حضرت ولی الله اعظم را در دل خود دارند.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به روایت ابن عباس از حضرت پیامبر (ص) مبنی بر اینکه ایرانیان حامیان محکم ما و اهل بیت هستند، افزود: مقصود این است که روایت عدیده ای وجود دارد که نشان می دهد ایرانیان از دیرباز با عشق به ولایت زندگی کرده اند و این ویژگی امروز ثمرات عملی ای در زندگی فردی و اجتماعی مردم داشته و نظامی را خلق کرده است.

وی با بیان اینکه در مقوله قیام حضور امام زمان یک سلسله قیام های دیگری از طریق اهل حق همچون قیام یمانی صورت می گیرد وجود دارد، ادامه داد: در برخی روایات اسلامی سخن از دولتی از اهل حق است که تا قیام امام مهدی (عج) ادامه پیدا می کند که امیدواریم انقلاب ملت ایران که امروز روشنی بخش نهضت های بیداری اسلامی در جوامع اسلامی همین دولتی باشد که به قیام مهدی موعود منتهی می شود.

لاریجانی با بیان اینکه در بحث انتظار بزرگ روایات و تالیفاتی زیادی وجود دارد تصریح کرد: در بسیاری از ادیان الهی وجود منجی که عالم را از لوث وجود ستمگران پاک وجود دارد. اما در آیین مقدس اسلام این امر جلوه قوی تری پیدا کرده است. وی با بیان اینکه از امام صادق نقل است که انتظار فرج افضل اعمال است، افزود: این امر نشان می دهد که انتظار فرج در آیین مقدس اسلام جنبه رکنیت دارد و از جهات دیگری می توان به این موضوع تقرب داشت.

انتظار تاثیرات شگفتی در بعد فردی و اجتماعی خواهد داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث تربیت مهدوی دو گونه مواجهه می توان داشت افزود: مواجهه اول در تاثیرات اصلی توجه به منجی و اصل انتظار در تربیت فردی و اجتماعی و مواجهه دوم برنامه های امام مهدی (عج) در تکامل تربیت و بلوغ روحی انسان ها است.

وی با اشاره به مواجهه اول در تربیت مهدوی ادامه داد: اصولا مکتبی که موضوع انتظار افضل اعمال امت محسوب می شود، انتظار تاثیرات شگفتی در بعد فردی و اجتماعی خواهد داشت.

انسان عصر حاضر دچار استثمار تکنولوژی شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از زمانی که انسان به زندگی و ظواهر مدرن مخصوصا با زیربنای غرب که اساس آن جدا کردن این است عرصه زندگی اجتماعی بود توجه کرد شرایط اجتماعی دگرگون شد افزود: اولا انسان ها نسبت به تکنولوژی مقهور شدند و حالت ابزاری در سطح کلان و هم در نظامات اجتماعی پیدا کردند و علی رغم شعارهای اومانیستی در ساحت اجتماع جنبه ابزاری برای سرمایه و ماشین پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه انسان دچار پدیده استثمار تکنولوژی شد، ادامه داد: به طوری که برخی متفکران و فلاسفه غربی منتقد مدرنیته از این پدیده استثمار تکنولوژی به عنوان بحران هویت نام بردند.

طغیان انسان نسبت به متافیزیک موجب محرومیت وی از بخشی از معارف شد

لاریجانی با بیان اینکه علی رغم ویژگی های مقبولیت انسان نسبت به تکنولوژی در عصر حاضر مخصوصا پس از رنسانس، انسان نسبت به متافیزیک و وجود علمی کائنات جنبه طغیان پیدا کرد، ادامه داد: محصور کردن دانش و دانایی انسان به محسوسات و دانش های متافیزیک عصیان را پایه گذاری کرد که محرومیت انسان از بخشی از معارف را منجر شد.

 در عصر حاضر عصر انسان های معلق و آویزان و بدون اتکاست

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه محدود شدن انسان نسبت به تکنولوژی مدرن و طغیان نسبت به معارف آزادی بخش روحی و روانی مثل دو لبه قیچی انسان را از امتداد به گذشته خود منقطع کرده است گفت: با این کار عصبیت مدرن که ریشه در جهل دارد شکل گرفت. گرچه ظاهر آن علم گرایی است اما این عصبیت مدرن از عصبیت جاهلی مخرب تر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این دو ویژگی در عصر حاضر باعث شده که انسان ها احساس اتکاء و امید نکرده و زندگی را بی سرانجام تلقی می کنند افزود: در عصر حاضر عصر انسان های معلق و آویزان و بدون اتکاست.

وی با بیان اینکه اکثر اضطراب ها و ناآرامی روانی و بحران های روحی و بهم ریختگی خانواده ریشه در ناامیدی و یاس دارد، گفت: فیلسوفان غرب معتقدند که عصر ما عصر انسان های بی هویت است.

آخرین درجه فساد، با استناد به قانون ظلم کردن است

لاریجانی با بیان اینکه از نظر اجتماعی در صحنه بین المللی نظاماتی ایجاد شده اند که ریشه در بی هویت فرهنگی مردم دارد، افزود: این نظام به قدرت و تسلط طلبی جانبه قانونی داده است و با این نظریه عملا اضطراب روحی و فردی را بر عرصه اجتماع بین المللی تسری داده است و عالم مستعد و آرام را به عالم مضطرب و بهم ریخته گسترش داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله کشورهای غربی به برخی کشورهای اسلامی و جلسه روز گذشته دوستان و دشمنان سوریه گفت: این افراد زیر چتر مبارزه با تروریسم اقدامات خود را قانونی جلوه می دهند و این اقدامات نمونه ای از سخنان بولتر است که می گوید: آخرین درجه فساد، با استناد به قانون ظلم کردن است.

انسان مدرسه مهدوی انسانی کاملا امیدوار و متکی به برنامه همه جانبه انسان کامل است

وی با بیان اینکه البته همه این اقدامات سبوعانه ریشه در همان ورود انسان در دنیای مدرن به سرحد ابزار قدرت است ادامه داد :حال در چنین شرایطی که بر عالم و آدم مستولی شده نظر به منجی و انتظار بزرگ دنیای دیگری را ترسیم می کند.

این نماینده مردم و مجلس نهم با بیان اینکه انسان مدرسه مهدوی انسانی کاملا امیدوار و متکی به برنامه همه جانبه انسان کامل است، ادامه داد: این شرایط روحی را با انسانی که تمام زندگی روحی خود را صرف دنیای مدرن کرده است مقایسه کنید مخصوصا با تلقی ولایت تکمیلی که در تفکر اسلامی مطرح است و حضور امام زمان به واسطه فیض تلقی می شود، باید مدنظر قرار داد. بنابراین می توان گفت یاسی وجود ندارد.

یاس و ناامیدی منشا عقب افتادگی و اکثر ناهنجاری ها است

وی با بیان اینکه یاس و ناامیدی منشا عقب افتادگی و اکثر ناهنجاری ها است ادامه داد: جامعه مایوس و بی هویت مثل انسان مایوس و بی هویت به بن بست رسیده است. برخی ژست ها برای کوتاه مدت می تواند بیماری روحی افراد را بزک کند اما در حوادث مختلف این ناهنجاری ها خود را نشان می دهد.

لاریجانی با اشاره به اشغال عراق و حمله به افغانستان و حمله به آمریکایی و شکست این ابرقدرت در این منطقه گفت: نیروهای مسلح آنها روحیه عملیاتی ندارند و به همین دلیل شکست خورده اند حال این وضعیت با جنگ ۳۳ روزه و دفاع جانانه حزب الله در مقابل رژیم صهیونیستی مقایسه کنید.

روحیه ایمانی و اتکا به مجاهدت اسلامی حزب الله را پیروز کرد

وی افزود: آنچه حزب الله را پیروز کرد روحیه ایمانی و اتکا به مجاهدت اسلامی بود که از این نمونه ها در جهان اسلام بسیار مشاهده می شود.

انتظار انسانی را به انسان مستقل تبدیل کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع انتظار در مکتب مهدوی شکوه و عظمتی در ساحت فردی و اجتماعی ایجاد کرده که در ساختار تربیت انسان ها تاثیر استراتژیک دارد، افزود: انتظار انسان مضطرب را به انسان آرام و مایوس را به امیدوار، انسان معلق را متکی به انسان کامل و انسان بی هویت را به غنای هویت الهی و انسان ابزاری را به انسان مستقل تبدیل کرده است و این یک تاثیر استراتژی در مکتب اسلام است که قابل قیاس با دیگر مکاتب نیست.

لاریجانی با بیان اینکه بنابراین وجه نخست تفرق ما به مساله انتظار از بعد تربیت به تاثیر این موضوع در تربیت بازمی گردد ادامه داد: وجه دیگر مواجهه موضوع انتظار با تربیت به برنامه های امام مهدی (عج) در تکامل انسان ها و بلوغ روحی آنها مربوط می شود.

غیبت امام زمان (عج) ریشه در آماده نبودن روحی جامعه دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در مقوله انتظار بزرگ جدای از بحث یک انقلاب رهایی بخش برای عالم آرمان های مهم دیگری نهفته است که این آرمان ها فلسفه بزرگ این اجتماع از آرمان ها را شکل می دهد، ادامه داد: آرمان ها گذشته از الهام بخش بودن مجموعه کاملی از آرمان های اسلامی را نشان می دهد که نظام تربیتی را سامان می بخشد.

وی با بیان اینکه غیبت امام زمان (عج) ریشه در آماده نبودن روحی جامعه دارد، تصریح کرد: بنابراین در این وجه باید تلاش کرد چراکه وجود ایشان و رهبری ایشان بر عالم لطف است و آنچه ما رماآررا از وجود مقدس ایشان دور می دارد این است که آن امام زمان نسبت به اعمال ما کراهت پیدا می کند.

منتظران واقعی در طلب علم و حکمت و فربه کردن عقلانیت تلاش می کنند

لاریجانی با بیان اینکه امام از نقطه زیربنایی جامعه حرکت را آغاز کردند گفت: یعنی ایشان زمینه های رشد انسان ها و تربیت آنها را محور قرار دادند تا هم حجاب غیبت کنار رود و هم تحول واقعی جامعه که عدالت است محقق شود زیرا که اصلاحات و تحولات و انقلابات نخست باید از درون آدم ها آغاز شود و سپس به برون و جامعه اثر گذارد و بهترین برنامه ها و آموزش ها باید به دست انسان هایی شایسته انجام شود در غیر این صورت وجهی نخواهد داشت.

این نماینده مردم و مجلس نهم با بیان اینکه منتظران واقعی کسانی هستند که در طلب علم و حکمت و فربه کردن عقلانیت تلاش می کنند ادامه داد: این تلاش باعث هموار نمودن مسیر ظهور است.

کینه توری عامل ایجاد درگیری و ناسازگاری اجتماعی است

وی با بیان اینکه نقطه دیگر ایجاد فضای سازگاری اجتماعی در ظهور حضرت ولی عصر است ادامه داد: کینه توری عامل ایجاد درگیری و ناسازگاری اجتماعی است و در بیشتر موارد عامل جنگ ها، تشنج ها و کینه توزی است.

لاریجانی با بیان اینکه در زمان حضرت نوعی یگانگی و دوستی در بین مردم حاکم خواهد شد، ادامه داد: اگر می خواهیم نظام تربیتی حضرت را بیابیم باید به درون این مفاهیم جست وجو کنیم که این یک آرمان بزرگ است که اگر جامعه بخواهد به سوی مدینه مهدوی حرکت کند باید به وفق سازگاری، برادری، رفاقت و دوستی سازگار باشد نه تضاد و درگیری و این به معنای چشم پوشی از حق است بلکه وثوق به حق بنابر مسائل تربیتی حاصل می شود که دوستی و محبت پایه آن است.

تربیت جهادی محور سبک زندگی جامعه مهدوی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد عدالت و برچیده شدن بساط ظلم نکته دیگری است که در روایات مختلف نیز به عنوان یکی از محورهای انقلاب مهدوی به آن اشاره شده افزود: آرمان مبارزه با ظلم و استکبار و اختناق باید محور مبارزات حق طلبانه مومنان در همه شرایط باشد و هر چه عمق زمان افزایش می یابد این مبارزه حدت پیدا می کند و در زمان ظهور به حداکثر زمان خود می رسد.

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر آمادگی برای مجاهدت است افزود: جامعه مهدوی تربیت جهادی را محور سبک زندگی خود قرار می دهد و این اصل در متن زندگی قرار دارد و این یعنی آماده بودن منتظران به روحیه مجاهدانه آنها بازمی گردد.

خاورمیانه جدید در حال حدوث است

لاریجانی با بیان اینکه تحولات آینده جهان به گسترش روحیه این مجاهدان بستگی دارد، افزود: خاورمیانه امروز قطعا ناپایدار است و خاورمیانه جدید در حال حدوث است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما این تحول بر مبنای بیداری اسلامی و مجاهده شکل می گیرد نه سلاح آمریکایی و حضور مزدوران تکویری که آبروی مجاهدت اسلامی را برده اند.

جهاد اسلامی بر محور عقلانیت و شرع انور شکل گرفته است

وی با بیان اینکه جهاد اسلامی بر محور عقلانیت و شرع انور و برای ایجاد فضای دوستی و انسانیت شکل گرفته و نه بر اساس عصبیت و توحش گفت: مجاهدت اسلامی با اقدامات تروریست های جگرخوار بر سنگ ها فرسنگ ها فاصله دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجاهدت واقعی عامل سرافزاری مسلمانان در دهه های اخیر شده است ادامه داد: انقلاب اسلامی با آموزه های امام خمینی (ره) تربیت مجاهدانه را تربیت واقعی دانست و نتیجه آن پیروزی در دفاع مقدس و قدرتمند شدن ایران در منطقه بود.

وی با بیان اینکه مساله دیگر آبادانی عالم در پناه قیام حضرت مهدی است ادامه داد: این امر بخشی از فعلیت یافتن استعدادها در زمان ظهور است.

تلاشگر و تولیدگر بودن نمونه ای از تربیت مهدوی است

لاریجانی تصریح کرد: این آرمان نشان می دهد تلاشگر و تولیدگر بودن نمونه ای از تربیت مهدوی است و جامعه مهدوی از عناصر فعال و تولیدگر ساخته شده نه افراد سربار و کم بهره.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه در آن زمان مفاسد اخلاقی منتفی می شود ادامه داد: یک مساله مهم که اصل هشتم قانون اساسی مدنظر قرار گرفته شده و البته کمی مورد بی توجهی قرار گرفته اصل امر به معروف و نهی از منکر است که اصلی زیربنایی در تربیت مهدوی است.

در بحث امر به معروف و نهی از منکرنباید تقنینی عمل کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امر به معروف مزاحمت نیست بلکه مراحمت است و نشان دهنده دوستی و هم سرنوشتی است بنابراین نباید در این امر تقنینی عمل کرد.

کلید واژه ها: تربیت مجلس مهدوی اجتماعی امام روحی جامعه زندگی مجلس شورای مجلس شورای اسلامی اسلامی با آرمان هویت عالم مجلس شورای اسلامی با ریشه در بیان اینکه در شورای اسلامی با ادامه ادامه داد: با بیان اینکه در قیام مجاهدت (عج) دارد فردی ریشه تکنولوژی انسان ها مدرن حق دوستی است ادامه مهدی بی هویت اسلامی با بیان اسلامی با بیان اینکه فردی و شورای اسلامی با بیان مواجهه و اجتماعی امام زمان فردی و اجتماعی تربیت مهدوی افزود: عصر حاضر


نظر شما :