تازه ترین اخبار از تحولات سوریه

۰۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۱۶۵۱۱ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه فرانسه و نخست وزیر انگلیس در کنفرانسی خبری در کاخ الیزه در پاریس تاکید کردند که پاریس و لندن برای قانع کردن اروپایی ها جهت لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه تلاش خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در کاخ الیزه تصریح کرد: از چندین هفته پیش کامرون و من به بررسی لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه به همراه شروط مشخصی پرداختیم که به موجب آن می توان این سلاح ها را در صورتی که بدانیم به چه کسانی ارسال و در چه زمینه ای استفاده می شوند، ارسال کرد.

رئیس جمهوری فرانسه به اراده خود و کامرون برای قانع کردن اروپایی ها برای گام برداشتن در این مسیر اشاره کرد و گفت: در جریان نشست شورای وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا این مساله بررسی خواهد شد.

اولاند تصریح کرد: ما به عنوان اروپایی ها خواهان همکاری با کل اروپایی ها در این زمینه هستیم و از این رو آنها را با تضمین هایی جدی قانع خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: این اعمال فشار نظامی موجب خواهد شد که راه حل سیاسی در سوریه نیز اجرایی شود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین عنوان داشت: اوضاع میدانی در شرایط کنونی به نفع نظام پیش می رود چرا که مخالفان سلاح لازم را در اختیار ندارند و این به منزله عدم توازن است.

وی همچنین افزود که کنفرانس ژنو که پیش بینی می شود ژوئن برگزار شود ممکن است چارچوبی برای خروج از وضعیت کنونی باشد اما باید فشارها دو چندان شود.

دیوید کامرون نیز تصریح کرد: ما آماده لغو ممنوعیت های بیشتر درباره ارسال سلاح هستیم تا مخالفان بتوانند خود را به عنوان صدای قانونی ملت سوریه معرفی کنند.

کامرون افزود: ما نیازمند راه حلی سیاسی برای درگیری ها هستیم و پیشنهاد روسیه و آمریکا تصمیمی درست و به نفع صلح است.

در این راستا، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که در اردن به سر می برد، گفت: فرانسه درج نام شاخه نظامی حزب الله لبنان را در لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا به دلیل حمایت از نظام سوریه پیشنهاد خواهد کرد.

فابیوس به خبرنگاران گفت: با توجه به تصمیماتی که حزب الله لبنان گرفته و در سوریه می جنگند فرانسه این پیشنهاد را مطرح خواهد کرد چرا که حزب الله لبنان در قبال سوریه کاملا متعهد نیست و تاکنون اقداماتی را در بلغارستان و در کشورهای دیگر انجام داده است این مساله ای است که باید مورد توافق کل اروپایی ها باشد.

آلمان نیز در تلاش برای افزودن نام حزب الله لبنان به فهرست سیاه اتحادیه اروپاست.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان احتمال می دهد که رایزنی های اعضای این اتحادیه در خصوص این اقدام به سرعت به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت که این کشور تلاش خود را می کند تا دست کم شاخه نظامی حزب الله لبنان به فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا افزوده شود.

وستروله که در عمان به سر می برد ، گفت: این موضع آلمان بر پایه هر چه روشن تر شدن حقایق و پیشرفت هایی است که نهادهای قبرس در خصوص تحقیق و تفحص فعالیت های تروریستی در این کشور به آن دست یافته اند.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: من پیش بینی می کنم که رایزنی های لازم در اتحادیه اروپا در خصوص این اقدام به سرعت به نتیجه برسند.

اعضای اتحادیه اروپا تاکنون از بیم ایجاد بی ثباتی در لبنان و نیز کمبود شواهد در خصوص فعالیت های تروریستی حزب الله در اروپا از افزودن نام این گروه به فهرست سیاه این اتحادیه خودداری کرده اند.

از سوی دیگر، عمیر ایشل، فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل به منظور ممانعت از دستیابی جنگجویان به سلاح های پیشرفته آماده حمله به سوریه است.

وی پیش بینی کرد که در صورتی که نظام اسد سقوط کند احتمال وقوع جنگ غیرمنتظره وجود دارد.

ایشل در حاشیه کنفرانسی در هرتزلیا عنوان داشت: اسرائیلی ها آماده درگیری های طولانی مدت و دردناک در صورتی که نیروهایشان با حزب الله لبنان یا ایران وارد جنگ شوند، هستند.

این مسوول اسرائیلی تاکید کرد: اسرائیل باید در زمینه ممانعت از دستیابی گروه های تندرو به سلاح های پیشرفته در صورت فروپاشی سوریه تصمیم به حمله بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با گذشته بیشتر آماده جنگ غیرمنتظره هستیم و برتری نظامی هوایی اسرائیل شرط پیروزی سریع ماست. از این رو سوریه موشک های پیشرفته ضد هوایی خریده است.

ایشل افزود: پیروزی در جنگ در سال 2013 ممکن است تحقق یابد.

وی همچنین پیش بینی کرد، جنگ ممکن است در سه جبهه در آن واحد یعنی سوریه، لبنان و غزه باشد و این امر آمادگی نیروی هوایی اسرائیل را می طلبد.

این در حالی است که یک مسوول سازمان ملل عنوان داشت که گزارش هایی درباره استفاده از سلاح های شیمیایی طی درگیری های کنونی سوریه به دست این سازمان رسیده است.

رابرت سری، فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه اعلام کرد: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درباره ادعاها مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه بسیار نگران است.

وی خاطرنشان کرد: هر روز گزارش های بیشتری درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه به دست سازمان ملل می رسد.

سری از دولت سوریه خواست اجازه ادامه تحقیقات بدون هیچ تاخیری را در این زمینه بدهد.

همچنین سلمان بن عبدالعزیز، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان در ادامه سفرش به ترکیه بعد از دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور گفت: با برادران ترکیه ای مان در خصوص اولویت پایان دادن به خونریزی ها در سوریه به توافق رسیدیم.

وی گفت: برادران ترکیه ای ما درک کاملی از اکثر مسائل منطقه دارند و ما در جهت تلاش برای خدمت به جهان عرب و اسلام به توافق رسیدیم.

از سوی دیگر، کمیته وزارتی عربی ویژه بحران سوریه امروز (پنجشنبه) در سطح وزیران خارجه عرب به بررسی آخرین تحولات سوریه در سایه دعوت برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 تشکیل جلسه می دهد.

این نشست به ریاست قطر و با عضویت الجزایر، سودان مصر عمان و عراق با حضور دبیرکل اتحادیه عرب به اضافه دیگر کشورهای عربی برگزار می شود.

کلید واژه ها: سوریه سلاح اتحادیه لبنان فرانسه حزب الله حزب الله لبنان اروپا الله لبنان اروپایی ها اتحادیه اروپا اروپایی نخست وزیر تروریستی آلمان کامرون اسرائیل


نظر شما :