تصویب قطعنامه "گذار سیاسی" در سوریه در سازمان ملل

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۱۶۲۴۷ سرخط اخبار

مجمع عمومی ملل متحد قطعنامه ای غیر الزام آور درباره اوضاع داخلی سوریه به تصویب رساند که این قطعنامه نوعی مشروعیت بخشی به مخالفان حکومت سوریه تلقی شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز پیش نویس این قطعنامه از سوی دولت قطر که یکی از حامیان جدی مخالفان حکومت سوریه است تهیه شده بود و با 107 رای موافق ، 12 رای مخالف و 59 رای ممتنع به تصویب رسید.

ایران و روسیه به این قطعنامه رای مخالف دادند. روسیه اعلام کرد که این قطعنامه از موضعی جانبدارانه از مخالفان حکومت سوریه نوشته شده است و توازن لازم را ندارد و خشونت های مخالفان مسلح حکومت سوریه را محکوم نمی کند.

ایران هم اعلام کرد که این قطعنامه به تجاوزات اخیر اسراییل علیه خاک سوریه هیچ اشاره ای نکرده است.

با این حال حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی از این قطعنامه در نهایت به تصویب آن انجامید.

در این قطعنامه "گذار سیاسی" به عنوان بهترین راه حل صلح آمیز برای خاتمه بحران سوریه مورد تاکید قرار گرفته و حکومت سوریه به دلیل آنچه که استفاده از اسلحه سنگین علیه غیر نظامیان و نقض سازمان یافته حقوق بشر خوانده شده، محکوم شده است.

همچنین در این قطعنامه بدون اشاره به برخی جنایات مخالفان مسلح و گروه های تندرو( که اخیرا انتشار یک ویدئو صحنه فجیع قلب و جگر خواری یک سرباز سوری به دست رهبر یکی از گردان های مسلح مخالفان حکومت سوریه را نشان می داد)  از توسل احتمالی به سلاح های شیمیایی در سوریه ابراز نگرانی شده و از دولت دمشق خواسته تا زمینه ورود هر چه سریعتر بازرسان بین المللی به این کشور برای بررسی ادعاها در مورد استفاده از سلاح شیمیایی از سوی حکومت یا مخالفان را فراهم کند.

همچنین در این قطعنامه با اشاره به اینکه از آغاز بحران در سوریه بیش از یک و نیم میلیون نفر به کشورهای همسایه سوریه پناه برده و 4 میلیون نفر در داخل سوریه آواره شده اند، خواستار کمک و حمایت فوری اقتصادی جامعه جهانی از کشورهای همسایه سوریه جهت اسکان آوارگان جنگ داخلی سوریه شده است.

گفتنی است در قطعنامه مشابهی که در اوت سال گذشته میلادی (مرداد 1391) در مجمع عمومی ملل متحد به تصویب رسید 133 کشور به آن رای موافق دادند و این در حالی است که قطعنامه امسال با 107 رای موافق به تصویب رسید.

در متن پیش نویس قطعنامه امسال نیز که از سوی قطر تهیه شده بود به طورآشکار از مخالفان مسلح حکومت سوریه به عنوان نمایندگان واقعی مردم سوریه حمایت شده بود اما پس از برخی انتقادها، تنظیم کنندگان قطعنامه آن را تعدیل کرده و مخالفان حکومت سوریه با عبارت" نماینده موثر مخالفان" برای گذار سیاسی در سوریه مورد اشاره قرار گرفتند

کلید واژه ها: سوریه قطعنامه حکومت حکومت سوریه مخالفان حکومت مخالفان حکومت سوریه


نظر شما :