اعتراف کهن به استراتژی تحریم های مضاعف آمریکا

منابع درآمد و ریال ایران را نشانه می گیریم

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۶۲۳۸ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
شرمن با اشاره به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: دولت باراک اوباما به دنبال تحریم هایی است که علیه بخش های دیگری از اقتصاد ایران اعمال می شود.
منابع درآمد و ریال ایران را نشانه می گیریم

دیپلماسی ایرانی: پس از خبرهایی که در هفته های گذشته از تلاش سناتورهای آمریکایی برای قطع دسترسی ایران به 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی و تحریم جهانی صادرات نفت جمهوری اسلامی مخابره شد، دیوید کهن، معاون خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد، ایالات متحده به دنبال راه های مضاعف برای ایزوله بین المللی ایران در بخش مالی است تا از این طریق با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی، مقابله کند.

به گزارش بلومبرگ، کهن روز چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست های هسته ای در وین و استانبول، در کمیته روابط خارجی سنا در واشینگتن گفت: ما به تلاش برای تشخیص راه هایی به منظور قطع دسترسی ایران به سیستم مالی بین المللی ادامه خواهیم داد. ما منابع اصلی ایران برای کسب درآمد را نشانه می گیریم. وی افزود: علاوه بر تولید نفت، ایران مقادیر قابل توجهی محصولات پتروشیمی صادر می کند.

به تلاش برای تشخیص راه هایی به منظور قطع دسترسی ایران به سیستم مالی بین المللی ادامه خواهیم داد. ما منابع اصلی ایران برای کسب درآمد را نشانه می گیریم.

کهن در حالی این اظهارات را مطرح می کند که همچنان تحلیلگران در مورد کارایی تحریم ها در تغییر رفتار مقامات ایران در مقوله هسته ای، ابراز تردید می کنند. آنها می گویند تحریم ها اقتصاد ایران را ضعیف کرده اما از پیشرفت برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی جلوگیری نکرده است.

وندی شرمن، دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی که به همراه کهن در جلسه کمیته روابط خارجی سنا حضور داشت، در مورد ایران گفت: ما به روشنی اعلام کرده ایم که مشروعیت بین المللی ایران و پایان انزوای جمهوری اسلامی به انتخاب رهبران تهران در مورد تغییر رفتار یا ادامه روند کنونی و پرداخت هزینه ها، بستگی دارد.

در همین حال واشینگتن پست نیز گزارش داد اعضای کنگره روز چهارشنبه دولت اوباما را تحت فشار قرار دادند تا دامنه تحریم ها علیه ایران را گسترده تر کند. به گفته آنها، تحریم های سال گذشته علیه بخش های بانکداری و صنعت نفت ایران در خاتمه دادن به پیشرفته هسته ای جمهوری اسلامی موثر واقع نشده است. آنها همچنین مدعی شده اند که شاید نشان دادن تعهد به گزینه نظامی برای ترغیب تهران به پذیرش محدودیت ها در برنامه های هسته ای، لازم باشد.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در این زمینه اظهار داشت: در حالی که تحریم ها کارآمد بوده اند، کافی نیستند و با سرعت مورد نظر کار نمی کنند. منندز از کاخ سفید خواست در بخش های متعددی فشار را بر ایران افزایش دهد و جدیت بیشتری را در مورد گزینه نظامی به کار گیرد.

تحریم هایی که از جولای گذشته علیه ایران اعمال می شود به طور مشخص صنعت نفت جمهوری اسلامی را نشانه گرفته که اصلی ترین منبع کسب درآمد دولت به شمار می رود. این تحریم ها تا کنون 50 درصد از صادرات نفتی ایران کاسته اند و ماهیانه 5 میلیارد دلار هزینه برای اقتصاد ایران به همراه داشته است. به گفته کهن ، تحریم های جاری صادرات پتروشیمی ایران را نیز کاهش داده و دست کم 7.6 درصد از صادرات پتروشیمی ایران در سال 2012 را کاهش داده اند. از سوی دیگر ارزش ریال در 12 ماه گذشته نیز بیش از 50 درصد سقوط کرد و نرخ تورم 32 درصد محاسبه می شود.

شرمن نیز در ادامه خاطرنشان کرد، اقتصاد ایران روند نزولی را طی می کند و چشم اندازی برای بهبود وضعیت اقتصادی در آینده نزدیک وجود ندارد. از سوی دیگر کهن نیز مدعی شد تمرکز آمریکا بر منابع درآمد ایران و ریال خواهد بود.

شرمن نیز در ادامه خاطرنشان کرد، اقتصاد ایران روند نزولی را طی می کند و چشم اندازی برای بهبود وضعیت اقتصادی در آینده نزدیک وجود ندارد. از سوی دیگر کهن نیز مدعی شد تمرکز آمریکا بر منابع درآمد ایران و ریال خواهد بود.

شرمن که نزدیک به یک سال است به نمایندگی از آمریکا در گروه 1+5، مذاکرات هسته ای با ایران را دنبال می کند، با اشاره به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: دولت باراک اوباما به دنبال تحریم هایی است که علیه بخش های دیگری از اقتصاد ایران اعمال می شود. الیته ابتکارهای دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا در مورد ایران تا کنون به نتایج دلخواه نرسیده است.

این در حالی است که خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه دو شرکت را شناسایی کرد که به دور زدن تحریم ها از سوی ایران کمک می کنند. صرافی هلال و مرکز تجارت بین المللی فیدا که هر دو در امارات به ثبت رسیده اند خدمات مالی را به بانک های تحریم شده ایران ارایه می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم آمریکا کهن اقتصاد ایران درآمد اقتصاد صادرات


( ۲ )

نظر شما :