اوباما: درباره سوریه تصمیم عجولانه‌ای نمی‌گیریم

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۱۵۶۲۱ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، دقیقا نمی داند تسلیحات شیمیایی چطور و توسط چه کسانی در سوریه استفاده شده است و قصد ندارد که تصمیم عجولانه ای در این خصوص اتخاذ کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در عین حال هشدار داد که اگر به طور قطع روشن شود که حکومت سوریه به چنین تسلیحاتی متوسل شده باشد، سیاست دولت وی احتمالا تغییر خواهد کرد.

 

سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده به تازگی به کنگره و کاخ سفید گفته اند که ارتش سوریه احتمالا در مواردی علیه مخالفان از گاز اعصاب سارین استفاده کرده است.

 

از زمان انتشار این خبر، فشارها بر باراک اوباما برای اتخاذ سیاستی سختگیرانه تر علیه حکومت سوریه بیشتر شده است، زیرا وی پیشتر توسل به چنین تسلیحاتی را "خط قرمز" اعلام کرده بود.

 

باراک اوباما روز سه شنبه در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت که درباره این اتهام مدارک محکم تری باید جمع آوری شود.

 

وی گفت: "آن چه که می دانیم این است که تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده شده، اما نمی دانیم که چگونه، چه زمانی و توسط چه کسی استفاده شده است. مدارک روشنی که نشان دهد دقیقا چه اتفاقی افتاده، نداریم."

 

رد اتهام در دمشق

 

سوریه هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی را رد می کند و متقابلا مخالفان را به استفاده از چنین تسلیحاتی در روز ۱۹ مارس گذشته در نزدیکی حلب متهم کرده است.

 

بشار الجعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در نیویورک بار دیگر این اتهام را بی اساس دانست.

 

مخالفان حکومت سوریه مدعی شدند که ارتش سوریه در ماه مارس علاوه بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در نزدیکی حلب، در حوالی دمشق نیز از بمب های شیمیایی استفاده کرده است.

 

گزینه های مختلف

 

اوباما روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت که قصد ندارد پیش از دستیابی به مدارک قاطع، تصمیم عجولانه ای بگیرد.

 

به گفته وی، آمریکا از تمام منابع خود و نیز کمک کشورهای همسایه سوریه و سازمان ملل متحد برای روشن شدن ماجرا استفاده خواهد کرد.

 

باراک اوباما بار دیگر هشدار داد که اگر حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد، قاعده بازی عوض خواهد شد.

 

باراک اوباما گفت که در صورت محرز شدن این مساله، "ما مجبور خواهم شد گزینه های مختلفی که در برابرمان قرار دارد را دوباره بررسی کنیم. ما قبل از این هم در تلاش بوده ایم که در مورد سوریه راه حلی پیدا کنیم. روشن است که گزینه هایی وجود دارد که هنوز از آن استفاده نکرده ام."

 

به گفته اوباما، این پیشنهادها از چارچوب تحریم های کنونی، پشتیبانی از شورشیان و کمک های انسان دوستانه فراتر می روند.

 

وی افزود: "از سال گذشته از مقام های پنتاگون و سازمان های امنیتی خواسته ام که گزینه های مختلفی را برای من آماده کنند. من درباره جزئیات این گزینه ها صحبتی نمی کنم اما اگر سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد، واضح است که خطر علیه امنیت جامعه بین المللی، متحدانمان و ایالات متحده تشدید شده است، در این صورت ما برخی گزینه ها که تاکنون مد نظر قرار نداده ایم را قویا مورد نظر قرار خواهیم داد."

 

رئیس جمهوری آمریکا بطور مشخص از کاربرد سلاح های شیمیایی توسط بشار اسد علیه شورشیان به عنوان عامل احتمالی برای چنین واکنشی سخن گفت. وی گفت اگر چنین حادثه ای روی دهد، ریسکی اساسی برای گسترش سلاح های شیمیایی است.

 

رئیس جمهوری آمریکا افزود، برای "اقدامات تازه" به عنوان واکنشی در مورد این مساله "من باید مطمئن باشم که حقایق را می شناسم، زیرا مردم آمریکا این انتظار را از من دارند".

 

اوباما تصریح کرد که آمریکا همه کار می کند تا مستندات این موضوع را جمع آوری کند. کشورهای همسایه سوریه و سازمان ملل متحد نیز باید به روشن شدن این ماجرا یاری رسانند.

 

در یک نظرسنجی که اخیرا در آمریکا صورت گرفته از هر سه آمریکایی دو تن با مداخله نظامی این کشور در سوریه مخالفت کرده اند. در این نظر سنجی که به سفارش "نیویورک تایمز" و شبکه خبری سی.بی.اس انجام گرفته فقط ۲۴ درصد نظردهندگان گفته اند که آمریکا موظف است در سوریه مداخله نظامی کند. ۶۲ درصد چنین اقدامی را رد کرده اند.

 

تعهد دوباره برای بستن گوانتانامو

 

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر متعهد شد، تلاش های خود را برای بستن زندان گوانتانامو افزایش دهد.

 

در حالی که شمار زندانیان گوانتانامو در خاک کوبا که دست به اعتصاب غذا زده اند، افزایش می یابد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا متعهد شد، برای پایان دادن به کار این زندان بیشتر تلاش کند.

 

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: این که در گوانتانامو با مشکلاتی روبرو هستیم، برای من تعجب آور نیست اما همچنان بر این عقیده هستم که باید این زندان را تعطیل کنیم. بسیار حائز اهمیت است که بفهمیم ادامه فعالیت زندان گوانتانامو برای تامین امنیت آمریکا و شهروندان آمریکایی ضرورت ندارد. اداره این زندان برای آمریکا هزینه های زیادی دارد و علاوه بر این، برای آمریکا نتایج چندانی هم نداشته است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان های مدافع حقوق بشر بارها از باراک اوباما خواسته اند به تعهدات خود مبنی بر بستن زندان گوانتانامو عمل کند.

 

بنا بر اعلام فعالان حقوق بشر، در زندان جنجال برانگیز گوانتانامو قوانینی حاکم است که به مقامات آمریکایی اجازه می دهد بدون این که مظنونان را تفهیم اتهام کنند، آن ها را تا مدت نامحدودی در بازداشت نگه دارند. همچنین شنودهای غیرقانونی و توسل به زور و شکنجه در زندان گوانتانامو نیز از دیگر مواردی است که برای آمریکا در جهان رسوایی به بار آورده است.

 

انفجارهای ماراتن بوستون

 

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انفجارهای 15 آوریل در شهر بوستون گفت: مسئله ای که اول از همه باید به آن اشاره کرد این است که مردم بوستون پس از انفجارها خود را سریعا ترمیم کردند و این امر قابل تقدیر است.

 

وی با وجود انتقادهایی که به عملکرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) وارد شده است، از عملکرد آن ها دفاع کرد و گفت: اینطور نیست که اف.بی.آی هیچ کاری انجام نداده باشد. تا جایی که اطلاع دارم آن ها به وظایف خود عمل کرده اند. سازمان امنیت داخلی نیز کوتاهی نکرده است.

 

باراک اوباما با تاکید بر اینکه تحقیقات میان روسیه و آمریکا همچنان ادامه دارد، گفت: همانطور که می دانید ترک عادت های قدیمی بسیار دشوار است. هنوز هم تردیدهایی میان دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات وجود دارد که به زمان جنگ سرد بازمی گردد. اما ما در حال تغییر شرایط هستیم.

کلید واژه ها: آمریکا سوریه اوباما شیمیایی زندان جمهوری آمریکا گوانتانامو گزینه تسلیحات شیمیایی تسلیحات باراک اوباما حکومت سوریه زندان گوانتانامو حکومت استفاده کرده باراک


نظر شما :