دلبری نفتی ریاض از واشنگتن

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۷ کد : ۱۹۱۵۶۱۱ سرخط اخبار

- خبرگزاری رویترز روز سه شنبه در گزارشی نوشت: کارشناسان معتقدند ایران و بازار نفت آسیا از مهم ترین عوامل حفظ رابطه واشنگتن و ریاض در زمینه انرژی است؛ با آنکه انتظار می رود این رابطه با توجه به افزایش تولید نفت در آمریکای شمالی کمتر صمیمانه باشد.به گزارش این خبرگزاری از واشنگتن، انتظار می رود ˈعلی النعیمیˈ وزیر نفت عربستان روز سه شنبه دیدگاه های خوش بینانه اش را در مورد آینده تقاضای نفت در آسیا مطرح کند که اولین سخنرانی وی در آمریکا طی چهار سال گذشته است.

در حالی که آمریکا اکنون بیشترین میزان نفت را طی 20 سال گذشته تولید می کند،اعتماد عربستان به بازار آسیا می تواند ارتباط دو کشور را در حد فعلی نگهدارد.

یک مشاور انرژی دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: سعودی ها افزایش تولید نفت در آمریکای شمالی را تهدیدی برای خود یا برای بازار جهانی نمی دانند.

نعیمی در سخنانی اوایل ماه جاری در دوحه قطر گفت که هیچ کس نباید از عرضه جدید نفت به بازار نگران شود در حالی که تقاضای جهانی نیز هر روز رو به افزایش است و جمعیت آسیا روند رو به رشدی را طی می کند که به معنای بیشتر شدن تقاضا خواهد بود.

به نوشته رویترز، انتظار می رود وی این پیام را در سخنرانی خود در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن روز سه شنبه تکرار کند.

عربستان مهم ترین منبع دارنده ظرفیت تولید اضافی نفت و یکی از معدودترین کشورهایی است که می تواند تقاضای فزاینده چین و کشورهای آسیایی را برای نفت پاسخ گوید.

تولید اضافی نفت در ایالت هایˈداکوتای شمالیˈو ˈتگزاسˈ در آمریکا مصرف می شود و این امر دست کم تا زمانی که قوانین تغییر کند و به تولیدکنندگان نفت داخل کشور اجازه صادرات قابل توجه نفت داده شود ، ادامه خواهد داشت.

ممکن است رابطه ریاض و واشنگتن تغییر کند اما دو کشور همچنان اهداف مشترکی را برای توازن بازار نفت در آینده دارند. بر پایه این گزارش ، یکی از این اهداف توازن در قیمت نفت است تا بتوانند همچنان وضعیت اقتصادی ایران را در کنترل داشته باشند.

آمریکا سعی می کند تا با اعمال تحریم های بانکداری و نفت از افزایش درآمد ایران جلوگیری کند. افزایش شدید قیمت نفت می تواند این روند را متوقف کند.

عربستان دشمن دیرینه ایران نیز نمی خواهد این کشور به پیشرفت هایی دست یابد و انتظار می رود قیمت نفت را همین طور ثابت نگهدارد.

ˈچارلز فری منˈ سفیر آمریکا در عربستان سعودی در زمان ˈجرج بوشˈ، رییس جمهوری پیشین آمریکا، می گوید: ما هنوز در عرصه بین المللی متحد هستیم؛ اما نسبت به قبل وابستگی و صمیمیت ما کاهش یافته است.

عربستان و آمریکا طی چند دهه روابط خاصی با یکدیگر داشته اند: عربستان نفت مورد نیاز را در اختیار آمریکا گذاشته است و آمریکا از عربستان در برابر دشمنانش محافظت می کند.

در حالی که جایگاه عربستان به عنوان مهم ترین تامین کننده نفت برای آمریکا یعنی بزرگ ترین مصرف کننده نفت کاهش می یابد، عده ای معتقدند رابطه ویژه به تدریج از بین می رود.

حتی با آنکه عربستان به بازارهای دیگر تقاضای نفت رو می آورد، هنوز دومین صادرکننده نفت به آمریکا بعد از کاناداست و طی 10 ماهه سال گذشته میلادی روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت به آمریکا فروخته است.

ریاض در نشانه دیگری از تغییر روابط هواپیماها و تجهیزات نظامی از آمریکا خریده است در حالی که به دیگر مشتری های نفتی رو کرده است.

فری من می گوید: به نظر می رسد عربستان در حال آماده سازی خود بر اساس این برداشت است که باید نقش مهم ترین در دفاع از خود ایفا کند.

تحلیلگران معتقدند باید سخنان نعیمی را به خوبی تحلیل کرد تا شاید نشانه ای از حمایت ریاض برای افزایش قیمت نفت یافت؛ زیرا تقاضا در اروپا به دلیل بحران اقتصادی کاهش یافته و تا آینده ای نزدیک در آسیا ثابت است.

ˈدیوید گلدینˈ رییس بخش امور انرژی بین الملل در وزارت امور خارجه آمریکا می گوید: اگر پیام نعیمی در این سخنرانی این باشد که باید برای تثبیت قیمت ها تلاش کرد، می توان برآورد کرد که احتمالا ریاض در آینده نزدیک تولیدات خود را کاهش می دهد یا ثابت نگه می دارد.

کلید واژه ها: آمریکا عربستان قیمت آسیا انتظار می رود انتظار می می رود قیمت نفت واشنگتن ریاض


نظر شما :