هشدار جدی به رهبران فلسطین

لطفا با آتش بازی نکنید

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۱۵۰۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: جهاد الخازن
سلام فیاض چهره مقبول سیاسی فلسطینی ها در جهان است، کشورهای بی طرف به او اعتماد دارند، و می دانند که کمک هایی که می کنند به جیب مسئولان عالی رتبه نمی رود.
لطفا با آتش بازی نکنید

دیپلماسی ایرانی: روابط میان محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی و سلام فیاض، نخست وزیر هیچ گاه گرم نبوده است، آن چه آنها را کنار هم نگه می داشت، علاقه به کار ایجابی در وضعیت بی نهایت بد بود. اختلاف حقیقی میان رهبران جنبش فتخ با دکتر فیاض است که می توان این گونه تعبیر کرد که از مواضع شورای انقلابی به نخست وزیر می نگرند.سلام فیاض پسر عموی من نیست، و هیچ ارتباطی با او خارج از چارچوب قضیه فلسطینی ندارم، اما گمان می کنم وی از تک تک اعضای رهبری جنبش فتح (تحت کنترل ابومازن) بهتر است و از همه آنها بالاتر است. حتی از هر کدام از نخست وزیرهایی که از سوی حماس در صورت پایان یافتن اختلاف ها و تشکیل دولت وحدت ملی، معرفی شود هم بهتر است.

او در سال 2007 پس از جدایی حماس در غزه از حکومت محمود عباس، پست نخست وزیری را گرفت و با فساد و ناآرامی مبارزه کرد، همچنین تلاش کرد تا نهادهای حکومت را برای کشور آینده فلسطینی بنا کند، وی برای اعمال قانون و شفافیت در امور و پاسخگویی سازمان های دولتی تلاش های بسیاری کرد. به گونه ای که اصطلاح "فیاضیه" برای تشریح دولت وی اصطلاحی قابل تحسین محسوب می شود.

سلام فیاض چهره مقبول سیاسی فلسطینی ها در جهان است، کشورهای بی طرف به او اعتماد دارند، و می دانند که کمک هایی که می کنند به جیب مسئولان عالی رتبه نمی رود.اگر کمک های بین المللی و عربی به فلسطینیان در ماه های اخیر کاهش نسبی ای یافته است، اولا به دلیل بحران مالی جهانی است، ثانیا به دلیل امتناع و تاخیر اسرائیل در پرداخت سهم فلسطینی ها از مالیات ها است. با وجود این برخی از رهبران جنبش فتح به گونه ای برخورد کردند گویی که جایگزینی برای فیاض دارند، و نخست وزیر را مسئول این بحران اقتصادی دانستند. با وجود این که می دانستند که اگر او نخست وزیری را ترک کند ممکن است کمک های مالی کاملا قطع شوند.

نخست وزیر توانست بودجه را به تصویب برسند سپس از مقام خود کناره گیری کند، همه منتظرند ببینند که بودجه ای که جانشین او قرار است ارائه دهد، چه بودجه ای خواهد بود، البته اگر ابومازن و فیاض به توافق نرسند که سلام از استعفای خود منصرف شود.

نظرات مختلفی درباره بحرانی که از ماه پیش آغاز شده است، زده می شود، به ویژه از زمانی که نبیل قسیس، وزیر دارایی استعفا کرد و فیاض نیز علی رغم مخالفت ابو مازن استعفای او را پذیرفت. قسیس را خوب می شناسم، من و او و سلام فیاض با هم در دانشگاه امریکایی های بیروت درس خواندیم. او واقعا آدم نخبه ای است، و همان طور که سلام فیاض دکترای اقتصاد از امریکا گرفته او نیز دکترای فیزیک هسته ای خود را از امریکا گرفته است.

وجود این افراد است که می تواند به غربی ها اطمینان دهد که مسئولان فلسطینی افراد بسیار با کفایتی هستند، در حالی که حکومت اسرائیلی تروریست نژاد پرست، فرصت ها را از آنها می گیرد و رهبران فلسطینی را متهم به تروریسم می کند.

هنگامی که باراک اوباما از فلسطین اشغالی دیدن کرد نیز از همین زاویه سفر او را تحلیل کردم به ویژه که دنیای غرب هم پیرو او است، من همچنان نظر قدیمی خود را دارم که صلح با دولت نتانیاهو ممکن نیست. نتایج آن سفر بیش از پیش مرا بر این عقیده ام استوار کرد. ببینید جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نیز همان طور که اوباما خواسته بود، تقاضای از سرگیری مذاکرات بدون اعمال پیش شرط توقف شهرک سازی ها را کرد، اما چرا باید فلسطینی ها مذاکره کنند اگر بنا باشد که شهرک سازی ها ادامه یابند؟ همه اسرائیل سرزمین فلسطین است که این رژیم به اشغال خود در آورده است، فلسطینی ها پذیرفتند که تنها 22 درصد از کل این سرزمین را داشته باشند، با این حال نتانیاهو باز هم حاضر نیست با آنها به مذاکره بنشیند.

تنها نکته مثبت سفر کری این بود که وی پیشنهاد کمک اقتصادی به فلسطینیان کرد و این جا بار دیگر تاکید می کنم که دلیل آن هم تنها به دلیل اعتمادی بود که به سلام فیاض، نخست وزیر داشت. من نمی خواهم رهبران فتح را متهم به چیزی کنم اما می خواهم نخست وزیری را که جهان غرب خوب می شناسد و به آن اعتماد دارد را با کسانی که می توانند جانشین او شوند، مقایسه کنم، هر نخست وزیری بخواهد جانشین فیاض شود زمان می برد تا بتواند حداقل اعتماد کشورهای بی طرف را جلب کند.

تعجب کردم وقتی که خواندم بعضی از رهبران فتح می گویند که رفتن سلام فیاض ایجاد حکومت وحدت ملی با حماس را آسان تر می کند، این حرف سخیفی است برای این که حماس قبل از آن که سلام فیاض نخست وزیر شود، از حکومت خودگردان جدا شد، مضافا بر آن اختلاف حماس با فتح بود نه با سلام. حماس موفق شد که امارت اسلامی خود را در غزه ایجاد کند و هر دولتی که متحد آن شود نیز مجبور است که با مختصات آن در غزه کنار بیاید، حال چه سلام فیاض بماند چه برود.

به اعتقاد من رهبران فتح و حماس با آتش بازی می کنند، و آتش به زودی از انگشت رهبرانی که می خواهند صبر ملت فلسطین را لبریز کنند، بالا خواهد رفت.  

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حماس سلام فیاض فتح فلسطینی ها


نظر شما :