مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5، دوشنبه برگزار می شود

هیات های ایران و آمریکا در مذاکرات استانبول

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۹۱۴۰۳۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تیم آمریکایی حاضر در مذاکرات 28 اسفند، شامل دو مقام شناخته شده وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحاتی به نام های رابرت اینهورن و جیم تیمبی و البته جوفی ژوزف است که مسئول بخش ایران در دپارتمان تسلیحات کشتار جمعی در کاخ سفید به شمار می رود.
هیات های ایران و آمریکا در مذاکرات استانبول

دیپلماسی ایرانی: مقامات کنترل تسلیحاتی از ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، روز دوشنبه در استانبول گرد هم می آیند تا در خصوص بسته پیشنهادی به روز شده غرب که مقامات ایران از آن به عنوان یک نقطه عطف استقبال کرده اند، مذاکره کنند.

به گزارش المانیتور، تیم آمریکایی حاضر در مذاکرات 28 اسفند، شامل دو مقام شناخته شده وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحاتی به نام های رابرت اینهورن و جیم تیمبی و البته جوفی ژوزف است که مسئول بخش ایران در دپارتمان تسلیحات کشتار جمعی در کاخ سفید به شمار می رود. اینهورن و تیمبی در مذاکرات کارشناسی که پیش از این در ماه جولای برگزار شده بود نیز با مقامات تهران، گفت و گو کرده بودند.

انتظار می رود که هیات ایرانی شرکت کننده در مذاکرات روز دوشنبه در استانبول نیز مانند جولای گذشته ساماندهی شده باشد. به این ترتیب حمید رضا عسگری، عضوی قدیمی در تیمی مذاکرات هسته ای که برخی او را مامور اطلاعاتی ایران توصیف می کنند، در مذاکرات حاضر خواهد بود. همچنین در هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در سطح کارشناسی، تا کنون علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز حضور داشته است.

یک مقام آمریکایی در حاشیه مذاکرات آلماتی، پایتخت قزاقستان که اوایل ماه جاری بین مذاکره کنندگان ایرانی و گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) برگزاری شد، به خبرنگاران گفت، هیات ایران و آمریکایی در مذاکرات کارشناسی ماه جولای که در استانبول انجام شد، گفت و گو های گسترده ای داشته اند.

مارک فیزپاتریک، کارشناس منع اشاعه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن بر این باور است که امید به توافق با تهران در نشست آتی اندک است. به گفته وی ، مذاکرات در صورتی پیشرفت خواهد داشت که طرف ایرانی با زبانی مشابه در خصوص جزئیات مذاکره کند.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آستانه نخستین سفر خود به اسرائیل اعلام کرده است که ایران دست کم یک سال با تولید سلاح هسته ای فصله دارد و به همین دلیل واشینگتن تلاش های خود برای یافتن راهکاری دیپلماتیک برای مساله هسته ای ایران را تشدید می کند. البته وی در عین حال بار دیگر خاطرنشان کرد که آمریکا تمامی گزینه ها را روی میز نگاه می دارد.

به گزارش المانیتور، کارشناسان کنترل تسلیحاتی بر این عقیده اند که محاسبه چنین جدول زمانی برای برنامه های هسته ای ایران شامل ترکیب پیچیده ای از تصورات احتمالی و غیر احتمالی است. گرگ تیلمن، مقام سابق اطلاعاتی آمریکا می گوید، اگر ایران امروز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای بگیرد، سال ها و نه هفته ها یا ماه ها به طول می انجامد تا یک سلاح هسته ای واقعی را بسازد.

اما مذاکرات کارشناسی استانبول در حالی انجام می شود که اظهار نظر مقامات تهران به له و علیه مذاکرات مستقیم با آمریکا، تشدید شده است. از سوی دیگر در وب سایت رسمی مقام معظم رهبری اخیرا تصاویری از هیات مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی منتشر شده که سال 2007، بر سر مساله عراق، وارد مذاکره شده بودند. همچنین در این وب سایت با برخی اعضای هیات ایرانی حاضر در این مذاکرات، مصاحبه هایی انجام شده است.

این در حالی است که رایان کراکر، سفیر وقت آمریکا در عراق در گفت و گو با المانیتور اعلام کرده است که تصاویر منتشر شده از این مذاکرات جذاب است. وی در جریان این مذاکرات نماینده هیات آمریکایی بوده است.

علاوه بر این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران که روابط نزدیکی با رهبری دارند، در هفته گذشته با رسانه های ایرانی در خصوص چشم انداز مذاکرات ایران و آمریکا گفت و گو کردند. علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در سیاست خارجی و وزیر امور خارجه سابق ایران، در گفت و گو با خبرنگاران ایرانی، خاطرنشان کرد: تا زمانی که آمریکایی ها روش و رفتار های خود را در مواجهه  با ایران تغییر ندهند، موضع جمهوری اسلامی نیز بدون تغییر باقی می ماند.

در مقابل، حسن روحانی، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران، بر این باور است که شرایطی وجود داشته است که در آن مقام معظم رهبری از مذاکره با آمریکایی ها حمایت کرده اند و این در گذشته اتفاق افتاده است. به گفته وی، دیدگاه رهبری این نیست که ایران و ایالات متحده نباید تا روز قیامت با یکدیگر رابطه داشته باشند، بلکه ایشان بر این باورند در صورتی که شرایطی وجود داشته باشد که منافع ایران تامین شود، مجوز مذاکره را صادر خواهند کرد. این در حالی است که پیش از این ایران و آمریکا در مورد عراق و افغانستان نیز مذاکراتی داشته اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات آمریکا کارشناسی


نظر شما :