سفر سری هیئتی کرد به سرزمین‌های اشغالی

پای تلاویو به کردستان باز شد

۰۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۱۳۲۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته روزنامه یدیعوت احرونوت این هیئت شامل معاون نخست وزیر اقلیم کردستان، وزیر کشاورزی دولت این اقلیم، شماری از اقتصاددانان و کارشناسان کشاورزی بوده است.
پای تلاویو به کردستان باز شد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مسعود بارزانی و اقلیم کردستان دائما ارتباط با اسرائیل را رد کرده اند، روزنامه یدیعوت احرونوت گزارش داد که یک هیئت عالی رتبه کرد اخیرا از اسرائیل دیدن کرده و درباره همکاری های دو جانبه و چگونگی گسترش روابط اسرائیل با کردستان با مقام های تلاویو مذاکره کرده است. بنا به این گزارش این سفر رسما اعلام نشده و چند روز پیش در فضایی کاملا سری انجام شده است. به گفته روزنامه یدیعوت احرونوت این هیئت شامل معاون نخست وزیر اقلیم کردستان، وزیر کشاورزی دولت این اقلیم، شماری از اقتصاددانان و کارشناسان کشاورزی بوده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، به رغم این که این روزنامه عبری نامی از این افراد نیاورده اما بسیار روشن است که معاون رئیس اقلیم کسوت رسول است و وزیر کشاورزی دولت کردستان نیز کسی جز جمیل سلیمان حیدر نیست.

روزنامه یدیعوت احرونوت تاکید می کند که هدف از این سفر بحث بر سر چگونگی همکاری و آگاهی از تجربیات اسرائیلی ها در زمینه کشاورزی، صنعت مرغداری، فراوری شیر و تولید لبنیات بوده است. به نوشته این روزنامه این هیئت همچنین از منطقه "کیبوتس افیکیم" در منطقه غور اردن در کرانه باختری نیز دیدن کرده و از نزدیک از یک مزرعه نمونه اسرائیلی بازدید به عمل آورده است، با این هدف که مزرعه مشابهی در منطقه اقلیم کردستان به کمک اسرائیلی ها راه اندازی شود.

این روزنامه همچنین گزارش داد که شرکت "افیمیلکا" میهمانی ویژه ای برای هیئت کردی برگزار کرد تا بدین ترتیب از دعوت اقلیم کردستان برای سرمایه گذاری در این منطقه از عراق استقبال کرده باشد. این شرکت در زمینه کشاورزی شهرت جهانی دارد و سرمایه گذاری بسیاری در خرید و فروش محصولات پیشرفته کشاورزی اعم از محصولات غذایی و محصولات صنعتی انجام داده است. هیئت کردستانی از این شرکت دعوت کرده است تا در اقلیم کردستان سرمایه گذاری مشابهی انجام دهد و همانند مزارع و مجموعه های دائمی ای که در اسرائیل راه اندازی کرده است در کردستان نیز راه اندازی کند.

شرکت افیمیکا در بیش از 50 کشور جهان شعبه دارد که از این میان سه مزرعه تحت تملک آن بزرگترین مزارع جهان محسوب می شوند که یکی از آنها در ایالات متحده امریکا است و دو تای دیگر در چین و ویتنام در آسیا واقع شده اند. همچنین این شرکت مزرعه بسیار پیشرفته و بزرگی را نیز در آنگولا در قاره افریقا در اختیار دارد، همچنین مرکزی برای تولید شیر صنعتی در امارات متحده عربی در شهر دبی راه اندازی کرده است.

بنا به این گزارش این شرکت موافقت کرده است که بزرگترین شرکت دامپروری و کشاورزی دنیا را در عراق راه اندازی کند که توسط دو طرف کردی و اسرائیلی مدیریت خواهد شد. طرف کردی به این شرکت قول مساعد داده است تا زمینه حضور آن را در سراسر عراق فراهم کند و دامنه حضور آن را به خارج از کردستان بکشاند. قرار است به زودی هیئتی از اسرائیل شامل مهندسین کشاورزی و کارشناسان امور دامپروری ظرف روزهای آینده به کردستان سفر کرده و توافقات حاصل شده میان دو طرف را عملی کند.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع کردی گفته است که امیدواری بسیاری نزد اقلیم کردستان وجود دارد که بتواند با اسرائیلی ها وارد همکاری شود، دولت کردستان انتظار دارد تا به کمک سرمایه گذاری های اسرائیل بتواند رشدی قابل توجه در زمینه اقتصادی به دست آورد. اقلیم کردستان به دلیل نبود تجربه تکنولوژیکی و کمبود کارشناس با مشکلات متعدد زیربنایی و اقتصادی دست به گریبان است.

به گفته یکی از اعضای این هیئت "بسیار سخت است که بتوان برای محصولات لبنیاتی اقلیم بازاری در داخل کردستان و عراق پیدا کرد. همچنین به رغم وجود زمین های مستعد کشاورزی مزارع و مرغداری های کمی در اقلیم راه اندازه شده که دلیل آن نبود تکنولوژی روز بهره برداری در صنعت کشاورزی و دامپروری است. مساله ای که باعث شده است تا دولت اقلیم کردستان بیش از پیش به فکر استفاده از تکنولوژی روز و ویژگی های خاص کشاورزی و فاصله گرفتن از دوران سنتی کشاورزی باشد.

با این حال کارشناسان بر این اعتقادند که اگر چه همکاری های اقلیم کردستان عراق با دولت عبری از مدت ها پیش برقرار بوده است اما دو طرف از برقراری روابط دیپلماتیک و رسمی به دلیل حساسیت های موجود اجتناب می کنند کما این که دولت اسرائیل نیز مدعی است که از شرکت های اسرائیلی برای سرمایه گذاری در عراق حمایت نمی کند که دلیل اصلی آن را می توان در حساسیت های اصلی موجود در منطقه به خصوص به روابط حسنه بغداد با ایران می توان جستجو کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اقلیم کردستان اسرائیل عراق


نظر شما :