نتیجه مطالعات جدید دانشگاه تلاویو نشان می دهد

ایران قدرتمندترین کشور در جنگ سایبری

۲۰ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۲۵۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران پس از حمله سایبری به تاسیسات هسته ای اش در سال 2010 توانسته است امکانات الکترونیک و سایبری خود را به شدت تقویت کند و به زودی به قدرتی بزرگ تبدیل خواهد شد.
ایران قدرتمندترین کشور در جنگ سایبری

دیپلماسی ایرانی: نتیجه مطالعات جدید موسسه اسرائیلی "امنیت ملی" درباره جنگ الکترونیک که ایالات متحده امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به خصوص برنامه هسته ای اش به راه انداخته، نشان می دهد که بخش الکترونیک وزارت دفاع قصد دارد تغییرات کلی ای در این جنگ اعمال کند. به ویژه اطلاعاتی که از سوی برخی منابع رسمی و علنی مخابره شده است نشان می دهد که امریکا نزدیک به 90 درصد بودجه الکترونیکی خود را صرف دفاع از خود می کند در حالی که تنها 10 درصد از این بودجه را به حملات الکترونیکی اختصاص داده است. مساله ای که باعث تضعیف نیروی هجومی امریکا شده است. این در حالی است که مقام های امریکایی خود می دانند که حملات الکترونیکی ای که به ایران انجام می دهند از سوی این کشور بی پاسخ نمی ماند و حتی در برخی مواقع بسیار قدرتمندتر از حملاتی است که خودشان انجام می دهند. مساله ای که به اذعان مقام های امریکایی باعث شده است تا ایران قدرتمندترین کشور در حوزه الکترونیک و جنگ سایبری باشد. از این رو این گزارش تاکید می کند در صورتی که امریکا نتواند موازنه ای میان حملات سایبری و دفاع سایبری خود برقرار کند آن گاه تهدیدی بزرگ متوجه امنیت ملی آن خواهد بود.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، موسسه مطالعات امنیت ملی که وابسته به دانشگاه تلاویو است در ادامه گزارش می دهد، امریکا و هم پیمانش اسرائیل هنوز فاصله بسیاری در حملات الکترونیک در مقایسه با ایران دارند. اگر چه امریکا توانسته است موفقیت های بزرگی در مبارزه با تروریسم به خصوص پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 به دست آورد، اما اگر همین نیرو را صرف عملیات سایبری می کرد چه بسا اکنون به قدرتمندترین کشور در جنگ سایبری تبدیل می شد، در حالی که ایران پس از نخستین حمله سایبری به تاسیسات هسته ای اش به سرعت بر روی فضای سایبری خود کار کرد و اکنون به نخستین کشور قدرتمند جهان در جنگ سایبری تبدیل شده است.

به گفته این موسسه مشکل اساسی امریکا که مانع تبدیل شدنش به یک قدرت در خور توجه در جنگ سایبری می شود، قوانین دست و پا گیر آن است که مانع می شود سرمایه گذاری خوبی بر روی این بخش صورت بگیرد. این موسسه به واشنگتن توصیه می کند که قوانین خود را برای حل مشکل بودجه در این زمینه تعدیل کند و علاوه بر آن سیاست خود و هم پیمان خود را به تدریج از حالت تدافعی در جنگ سایبری به حالت تهاجمی تبدیل کند.

بنا به آن چه در این گزارش آمده است، ایالات متحده امریکا از زمانی که بحث جنگ سایبری به طور جدی مطرح شده است تا کنون تنها به دفاع از خود پرداخته و تا کنون گزارش نشده است که به یک حمله سایبری دست زده باشد.

موسسه مطالعات امنیت ملی به کاخ سفید هشدار می دهد، حملات سایبری در آینده می توانند هزینه های بسیار سنگینی را متحمل ایالات متحده امریکا کنند و اگر واشنگتن به این موضوع توجه نکند و مساله گذشت زمان را جدی نگیرد متحمل حملات سایبری بسیار جدی ای خواهد شد که هزینه های ناشی از آن سرسام آور خواهند بود.

این موسسه در ادامه از ایالات متحده امریکا می خواهد که توانایی های سایبری دشمن خود یعنی جمهوری اسلامی ایران را جدی بگیرد و مطالعاتی جدی بر روی قدرت میدانی و الکترونیکی آن انجام دهد. به گفته این موسسه اگر امریکا بداند که اهداف جنگ سایبری ایران چیست و چه منظوری را دنبال می کند آن گاه خواهد توانست استراتژی ای را مطابق با تحرکات سایبری ایران طراحی کرده و جلوی حملات الکترونیکی ایران را بگیرد.

موسسه مطالعات امنیت ملی به امریکا و اسرئیل هشدار می دهد ایران همیشه آماده واکنش به هر گونه حمله سایبری است از این رو باید خود را آماده مواجهه با هر گونه حمله سایبری از سوی ایران کنند. برای همین باید بدانند که ایران می تواند در هر لحظه ممکن به هر دستگاه دولتی یا غیر دولتی امریکایی حمله کند و ضربات مهلکی را به آن دستگاه وارد آورد. قطعا باید این نکته را در نظر داشت که فعالیت های ایران فقط محدود به موسسه و نهادهای دولتی امریکا نخواهد بود بلکه همه نهادها و موسسات غیر دولتی که به نوعی با پلیس فدرال امریکا همکاری دارند را نیز شامل خواهد شد. به ویژه شرکت هایی که در امور زیربنایی امریکا فعالیت می کنند و ایالات متحده امریکا مجبور است برای حفاظت از آنها بودجه های کلانی را اختصاص دهد.

این موسسه تاکید دارد که امریکا و اسرائیل به عنوان دو هم پیمان جهانی باید همکاری های خود را برای جنگ الکترونیک در برابر ایران تقویت کنند و چه بسا امریکا مجبور شود برای این هم پیمانی به رغم ایجاد مشکلات فراوان اسراری را از دیگر همکاری هایش با دیگر هم پیمانانش در اختیار اسرائیل قرار دهد.

در این گزارش به نقل از یکی از مقام های عالی رتبه نیروی هوایی امریکا آمده است که ایران پس از حمله سایبری به تاسیسات هسته ای اش در سال 2010 توانسته است امکانات الکترونیک و سایبری خود را به شدت تقویت کند و به زودی به قدرتی بزرگ تبدیل خواهد شد که هیچ کشور توانایی رویارویی با آن را نخواه داشت. به گفته این مقام امریکایی که از او با اسم شیلتون نام برده شده است، ایرانی ها اکنون از چنان قدرتی در فضای سایبری برخوردارند که برای امریکایی ها به هیچ وجه قابل تصور نیست به گونه ای که می توان گفت در جنگ سایبری در سطح جهان در حال حاضر حرف اول را می زنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی   

کلید واژه ها: جنگ سایبری حمله سایبری ایالات متحده امریکا امنیت ملی


( ۱۳ )

نظر شما :