راسموسن:

عضویت همزمان ترکیه در ناتو و شانگهای تناقض ندارد

۱۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۲ کد : ۱۹۱۲۲۵۷ سرخط اخبار

ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیر کل ناتو روز پنجشنبه گفت: عضویت همزمان ترکیه در ناتو و گروه شانگهای تناقض ندارد ، چرا که ترکیه در آسیای میانه و خاور میانه نقش دارد.
به گزارش ایرنا ، راسموسن این مطلب را در گفت و گو با خبرگزاری ˈاخلاصˈ ترکیه در بروکسل عنوان کرد.

دبیر کل ناتو در پاسخ به این سووال که ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه از قصد این کشور برای عضویت در گروه شانگهای سخن می گوید ، نظر شما در این باره چیست ؟ گفت: بر این باور هستم که ترکیه در آسیای میانه و خاورمیانه نقش مهم و راهبردی بازی می کند و به این دلیل از نظر من عضویت همزمان ترکیه در ناتو و شانگهای تناقض ندارد.

وی افزود: عضو ناتو بودن و در عین حال اجرای سیاستهای مشترک با کشورهای دیگر نقاط جهان از نظر این سازمان تناقض ندارد.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز جمعه گذشته در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 24 ضمن انتقاد از بی مهری اتحادیه اروپا در مورد عضویت ترکیه در آن اتحادیه گفته بود : من در دیدار با ولادیمیر پوتین به او پیشنهاد کردم اگر ما را در گروه شانگهای بپذیرند با اتحادیه اروپا خداحافظی خواهیم کرد.

این سخنان اردوغان در محافل سیاسی ترکیه با تردید مواجه شده و برخی از تحلیلگران گفته بودند که احتمالا اردوغان برای انتقاد از اتحادیه اروپا چنین سخنانی را بر زبان آورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنان نخست وزیر ترکیه در مورد عضویت این کشور در گروه شانگهای گفته بود :ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و پیشنهاد اردوغان عجیب است.

ویکتوریا نولاند در پاسخ به این سووال که نخست وزیر ترکیه به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفته است اگر ترکیه را به عضویت گروه شانگهای درآورند، آنکارا با ایده پیوستن به اتحادیه اروپا خداحافظی خواهد کرد ، نظر شما در این باره چیست ؟ گفت: این پیشنهاد از دید ما، عجیب است.

وی افزود: چگونه ممکن است ترکیه هم عضو پیمان نظامی ناتو و هم عضو گروه شانگهای باشد؟

نولاند گفت : منتظر ادامه این روند خواهیم بود.

شانگهای 5 در سال 1996میلادی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به وجود آمد و با ورود ازبکستان به این گروه در سال 2001 به نام سازمان همکاری های شانگهای تغییر نام داد.

کشورهای ایران، پاکستان، مغولستان و هندوستان نیز عضو ناظر این سازمان می باشند.
 

کلید واژه ها: ترکیه شانگهای ترکیه در ناتو گروه شانگهای عضویت اتحادیه نخست وزیر ترکیه اتحادیه اروپا اروپا اردوغان وزیر ترکیه نخست وزیر


نظر شما :