ناتو: سوریه از موشک دوربرد استفاده کرده است

۲۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۱۱۵۶۸ سرخط اخبار

همزمان با اینکه اعضای شورای امنیت برای برگزاری نشستی جهت بررسی گزارش اخضر الابراهیمی تا قبل از پایان ماه جاری میلادی آماده می شوند اتحادیه اروپا بار دیگر بشار اسد را به برکناری از قدرت فراخواند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرد: شورای امنیت طی چند هفته آتی و تا پیش از پایان ماه جاری میلادی نشستی را در خصوص سوریه برگزار خواهد کرد که در این نشست قرار است حاضران به بررسی گزارش اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه بپردازند.


بنا به گفته بوگدانف، نشست مذکور با حضور اعضای دائم شورای امنیت برگزار خواهد شد در حالی که شورای امنیت منتظر بود پس از دیدار سه جانبه الابراهیمی، بوگدانف و ویلیام برنز، معاون هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا این نشست را برگزار کند.


وی در این خصوص گفت: اعضای سازمان ملل در حال حاضر در حال بررسی مساله اعزام تعداد کثیری از ناظران بین المللی به سوریه هستند.


پیشتر در 21 آوریل شورای امنیت تصمیم گرفت هیاتی از ناظران متشکل از 300 ناظر نظامی غیرمسلح را برای حمایت از غیرنظامیان به سوریه اعزام کند.


همچنین شورای امنیت در ژوئیه ماموریت ناظران سازمان ملل را که 90 روز بود به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.


از سوی دیگر، هرمان وان رومپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا در پی دیدارش با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب بار دیگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به برکناری از قدرت برای حل و فصل بحران سوریه فراخواند.


وی با تاکید بر لزوم توقف خشونت ها در سوریه تاکید کرد: سازمان ملل اخیرا اعلام کرده است که بیش از 60 هزار تن در سوریه کشته شده اند. این مساله مساله ای وحشتناک و غیرقابل قبول است.


وی افزود: من مجددا بر موضع اتحادیه اروپا مبنی بر برکناری بشار اسد برای تسهیل روند انتقال دموکراتیک و گسترده در سوریه تاکید می کنم.


رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین از حمایت این اتحادیه از ماموریت اخضر الابراهیمی در سوریه خبر داده و ائتلاف مخالفان سوریه و سایر گروه های مخالف این کشور را که اخیرا توسط اتحادیه اروپا به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت شناخته شد به همکاری با الابراهیمی و تیم وی فراخواند.


وی گفت: ایجاد تغییر ریشه ای در سوریه امری ضروری است.

 

رومپوی همچنین از نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به افزایش تعداد قربانیان در سوریه خبر داد و اعلام کرد که این اتحادیه از ائتلاف ملی مخالفان سوریه حمایت می کند.


رئیس شورای اروپا درباره اختلافات فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: در دیدارم با العربی درباره نیاز به هماهنگی همه گروه های ذیربط برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه گفت وگو کردیم.


رومپوی همچنین بر از سر گیری مذاکرات دو جانبه و مستقیم بدون هیچ پیش شرطی میان طرفین رژیم صهیونیستی و فلسطین با هدف رسیدن به راهکاری دائمی تاکید کرد.


همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای اندونزیایی خود بر لزوم همکاری با همه گروه های سوریه جهت حل و فصل هر چه سریعتر بحران این کشور تاکید کرد.


در این تماس تلفنی دو طرف درباره راه های همکاری دو جانبه و نیز برخی از مسائل بین المللی و منطقه ای و در راس آن اوضاع سوریه و راه های حل و فصل سیاسی این بحران گفت وگو کردند.


لاوروف در این تماس تلفنی بر عدم وجود جایگزینی برای ادامه همکاری با گروه های سوریه با هدف توقف فوری خشونت ها و آغاز مذاکرات گسترده در این کشور تاکید کرد.


در همین حال، دولت چین نیز گروه های ذیربط در سوریه را به خویشتن داری و همکاری جهت دستیابی به راهکاری در خصوص سوریه فراخواند.


سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: پکن همچنان به راهکار سیاسی به عنوان تنها راه خروج از بحران سوریه پایبند است.


از سوی دیگر، ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن نیز در دیدار با احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه ضمن بررسی آخرین تحولات سوریه اعلام کرد که کشورش ائتلاف مخالفان را به عنوان نماینده مردم سوریه به رسمیت می شناسد.


جوده همچنین به الخطیب و هیات همراه وی تاکید کرد: اردن از تلاش های ائتلاف ملی مخالفان حمایت می کند.


از سوی دیگر، سخنگوی ناتو مدعی شد که نظام سوریه بار دیگر در خاک این کشور از موشک دوربرد استفاده کرده است.


وی افزود: ما ماه گذشته اطلاعاتی را به دست آوردیم که حاکی از استفاده از برخی از موشک های دوربرد در سوریه بود اما اطلاعات جدید نیز حاکی از آن است که نظامیان سوریه بیش از 20 بار دیگر از این نوع سلا ح ها در ظرف 30 روز گذشته استفاده کرده اند.


سخنگوی ناتو در ادامه بدون اشاره به نوع این موشک ها تاکید کرد: کارشناسان ناتو نیز معتقدند سوریه از موشک های اسکاد علیه مخالفان استفاده کرده است.


همچنین سخنگوی ناتو اعلام کرد: موشک های پاتریوت که در ترکیه برای رویارویی با حملات احتمالی سوریه مستقر شده به زودی و در آغاز ماه فوریه و شاید زودتر آماده استفاده شود.


وی افزود: تلاش برای رسیدن تجهیزات به جنوب ترکیه از آغاز سال جاری میلادی شروع شده و طی چند هفته آینده ادامه خواهد داشت.


همچنین منابع سوری اعلام کردند: وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه امروز (سه شنبه) به منظور بررسی بخشی از مسائل اقتصادی و سیاسی با مقامات ایرانی وارد تهران می شود.


بنا به گفته خبرگزاری ها و منابع سوری، این سفر الحلقی به دعوت محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران برگزار خواهد شد.


همچنین خبرگزاری سوریه نیوز اعلام کرد: لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا طی چند روز آینده با هدف بررسی آخرین تحولات سوریه با همتای انگلیسی اش دیدار می کند.


پیشتر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که قرار است با شماری از کشورهای جهان در خصوص سلاح های شیمیایی در سوریه گفت وگو کند.


روزنامه دیلی تلگراف در این خصوص نوشت: پانه تا روز 17 ماه جاری میلادی در چارچوب سفرهایش به چهار کشور اروپایی به لندن سفر می کند.


آمریکا و انگلیس دو کشوری هستند که مکررا بشار اسد را به برکناری از قدرت فراخوانده اند.


دولت انگلیس پیشتر نیز اعلام کرد: برای لغو ممنوعیت انتقال سلاح به سوریه تلاش خواهد کرد.


علاوه بر این نبیل العربی روز دوشنبه در دیدار با کمیسیونر آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) بر لزوم تلاش برای فراهم کردن حمایت های مالی از این آژانس جهت تامین نیازهای آوارگان فلسطینی که از اردوگاه یرموک در جنوب دمشق گریخته اند، تاکید کرد.


از سوی دیگر، دولت هلند اعلام کرد: کمک هایش به آوارگان سوری را به مبلغ پنج میلیون یورو افزایش خواهد داد.


یکی از مسوولان دولت هلند در این خصوص گفت که این کشور کمک های انسانی به آوارگان سوری را که در کشورهای همجوار سوریه از جمله ترکیه، اردن، لبنان و عراق هستند به مبلغ پنج میلیون یورو افزایش داده است.


بنا به گفته این مسوول هلندی، کشورش در سال 2012 بالغ بر 23 میلیون یورو به آوارگان سوری کمک کرده است.


همچنین ارتش آزاد سوریه به ایرانی های مقیم سوریه 24 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.


سلیم ادریس، رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: تمامی ایرانیانی که در خاک سوریه هستند تنها 24 ساعت فرصت دارند تا خاک سوریه را ترک کنند در غیر این صورت مسوولیت جان آنها با ارتش آزاد سوریه نیست.


درگیری های سوریه از 22 ماه قبل در این کشور آغاز شده و تاکنون هزاران تن قربانی این درگیری ها شده اند.
 

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه اروپا شورای امنیت اتحادیه اروپا امنیت سوری آوارگان الابراهیمی موشک ائتلاف بشار اسد ترکیه این خصوص سوی دیگر دیدار ناتو وزیر امور خارجه وزیر جاری میلادی رئیس بحران دیگر در این خصوص برکناری میلادی


( ۱ )

نظر شما :