حمله به ایران واکنش روسیه و چین را دربردارد

۱۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۰۶۴۷۵ سرخط اخبار

فارین پالیسی تصریح کرده است که هرگونه حمله اسرائیل به ایران می تواند با واکنش کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای با مرکزیت روسیه و چین مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، فارین پالیسی، نشریه مشهور روابط بین الملل در بخش هایی از یک گزارش به قلم «یوهان گالتونگ»، ضمن اشاره به ادعای رژیم اسرائیل در خصوص حمله نظامی به ایران، به این رژیم هشدار داده است که در صورت دست زدن به چنین اقدامی ممکن است با واکنش کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای مواجه شود؛ چرا که ایران عضو ناظر این سازمان محسوب می شود.

بنابراین گزارش، «حمله به ایران منجر به بروز پاسخ هایی از سوی مرکزیت روسیه – چین خواهد شد. آنچه اسرائیلی ها ممکن است با حمایت سعودی ها به دست آورند، احتمالا در بخش های مهم تر جهان در حوزه های دیپلماتیک و اقتصادی از دست می دهند. سازمان همکاری های شانگهای، سازمانی بسیار بزرگ است.»

در این گزارش، همچنین نسبت به احتمال بروز درگیری بین سازمان همکاری های شانگهای و ناتو که هر دو دارای قدرت های هسته ای هستند، هشدار داده شده است. هشدار دیگر این گزارش نیز نسبت به پاسخ های ویرانگر ایران به حمله اسرائیل است.

گالتونگ بر این باور است که اگرچه اسرائیل در عملیات تخریب [تاسیسات هسته ای] ماهر است اما دشمن خود را دست کم گرفته است. ایران می تواند از تاسیسات هسته ای خود تمرکززدایی کرده و آنها را به 31 مکان مختلف تقسیم کند.

نویسنده مقاله ضمن توصیه به ایران برای همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، به اسرائیل نیز توصیه کرده که تاسیسات خود را برای بازرسی در اختیار آژانس قرار دهد چرا که این استاندارد دوگانه که «ما حق داریم سلاح هسته ای داشته باشیم، شما حق ندارید»، پذیرفته نیست.

کلید واژه ها: اسرائیل سازمان همکاری های شانگهای


( ۱ )

نظر شما :