مسکو از حسن نیت تهران آگاه است

رضایت روس ها از روند مذاکرات

۰۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۰۳۲۱۷ پرونده هسته ای
ناظران روسی از این که در مذاکرات ایران با 1+5 توقفی پیش آید نگرانند و این در حالی است که مسکو بر این باور است که به رغم سختی‌های موجود در مذاکرات اخیر در عین حال این مذاکرات پیشرفت‌هایی نیز داشته است.
رضایت روس ها از روند مذاکرات
 

دیپلماسی ایرانی: روزنامه کریستین ساینس مانیتور به نقل از تحلیلگران نوشت که روسیه تلاش می‌کند که نقش واسطه میان ایران با کشورهای بزرگ اروپایی بازی کند که این مساله نشان می‌دهد که به دلیل اختلاف‌های سنگین تهران و واشنگتن این کشور با چه محدودیت‌هایی روبه رو است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ناظران روسی از این که در مذاکرات ایران با 1+5 توقفی پیش آید نگرانند و این در حالی است که مسکو بر این باور است که به رغم سختی‌های موجود در مذاکرات اخیر در عین حال این مذاکرات پیشرفت‌هایی نیز داشته است.

اخیرا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا پس از مذاکرات مسکو ابراز نگرانی کرد که در صورتی که حمله نظامی به ایران صورت بگیرد، امریکا متحمل هزینه‌های سنیگینی خواهد شد، چرا که ملت ایران بر سر مساله جنگ یک‌پارچه‌اند و از رهبران سیاسی خود همه گونه حمایتی می‌کنند که این مساله باعث می‌شود تا نظام جمهوری اسلامی ایران مشروعیت بیابد و بتواند با قدرت بیشتری پای میز مذاکره با غرب بنشیند و به فکر رویارویی با آن بر آید.

در ایران، برخی رسانه‌های ایرانی به اسرائیل هشدار دادند که در صورتی که مذاکرات هسته‌ای کشورشان با غرب به شکست بینجامد، متحمل هزینه‌های بسیار سخت و دردآوری خواهد شد. در برخی از گزارش‌ها نیز آمده که اسرائیل عامل اصلی شکست مذاکرات مسکو بوده است و مجموعه 1+5 را محور نابودی توصیف کرده‌اند.

کریستین ساینس مانیتور به نقل از یک نماینده مجلس ایران که نامی از او به میان نیامده همچنین نوشت که غربی‌ها می‌خواهند با دستورالعمل‌های اسرائیل مذاکرات را پیش ببرند.

در ادامه این تحلیل به مواضع روسیه در قبال مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران اشاره شده و آمده است که روسیه مثل بند بازی است که در وضعیت سختی به سر می‌برد، از یک سو یکی از اعضای 1+5 است و باید در اعمال تحریم‌ها علیه ایران سهم داشته باشد و از سوی دیگر از فروشندگان اصلی اسلحه به ایران است و شریک استراتژیک آْن محسوب می‌شود و نمی‌خواهد که این شراکت را به سادگی از دست بدهد. روسیه با غرب بر سر این نکته که نباید ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اتفاق نظر دارد اما بر سر نوع تعامل با ایران بر سر پرونده هسته‌ای‌اش اختلاف نظر دارد و می‌گوید که دیپلماسی تنها راه تحقق این هدف است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که روسیه توانسته است که در وساطت خود میان ایران با غرب به پیشرفت‌هایی دست یابد. سرگئی مارکوف، مشاور ارشد کرملین و نایب رئیس دانشگاه علوم اقتصادی بلیخانوف در این باره می‌گوید: «نتیجه مذاکرات برای روسیه ایجابی بوده است. برای مسکو ثابت شده است که ایران آمادگی دارد که نظراتش را بیان کند و به تفاهم برسد در حالی که طرف غربی فقط به صورت یک‌جانبه هشدار می‌دهد.»

مارکوف در ادامه می‌افزاید: «نیاز بسیاری وجود دارد که مذاکرات در حجم بزرگ‌تر و با سرعت بیشتری انجام شود تا از حالت مواجهه‌ای که اکنون میان دو طرف به وجود آمده فاصله بگیریم. به ویژه این که گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر این که اسرائیل قصد دارد تا ماه اوت به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نظامی انجام دهد.»

ایران تا کنون تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا اهداف صلح‌آمیز دارد و غرب بدون ارائه سندی تنها به دنبال بهانه‌جویی است و می‌خواهد آن را از رسیدن به این حق محروم کند.

ایگور کوروچینکو، مدیر مرکز تحلیل فروش تسلیحات در این باره می‌گوید: «غربی‌ها در تعامل با ایران شیطنت می‌کنند و باید سریعا به این شیطنت خود پایان دهند.»

وی در ادامه می‌گوید: «یک حس عدم اعتماد نسبت به یکدیگر میان دو طرف وجود دارد. غربی‌ها نسبت به نیات برنامه هسته‌ای ایران شک دارند و ایران نیز هنوز نتوانسته شک آنها را برطرف کند. ولی این فقط در حد شک و شبهه است نه بیشتر. به رغم تجسس‌های بسیاری که طرف غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام داده‌ است تا کنون هیچ دلیلی مبنی بر این که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای متمایل شده باشد به دست نیامده است.»

رجب سافاروف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر نیز در این باره می‌گوید: «غربی‌ها خود رغبتی برای مذاکره با ایران ندارند و بیشتر مایلند که این پرونده متشنج باقی بماند. آنها نمی‌خواهند که ایران به هیچ شکلی حرفی مغایر خواسته‌های آنها بزند در حالی که چنین چیزی برای ایرانی‌ها قابل قبول نیست.»

 

نظر شما :