فایننشال تایمز ادعا کرد:

نفت سوریه در تانکر های ایرانی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۹۰۱۴۸۴ اخبار اصلی
در حالی که گزارش ها از ذخیره مقادیر روز افزودنی نفت تولیدی ایران در مخزن های شناور به منظور یافتن مشتری خبر می دهد؛ یک تانکر نفتی متعلق به شرکت ملی کشتیرانی ایران با تغییر پرچم و استفاده از شرکت های چند جانبه ای نسبت به حمل و نقل نفت سوریه به ایران اقدام کرده است.
نفت سوریه در تانکر های ایرانی

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که گزارش ها از ذخیره مقادیر روز افزودنی نفت تولیدی ایران در مخزن های شناور به منظور یافتن مشتری خبر می دهد؛ یک تانکر نفتی متعلق به شرکت ملی کشتیرانی ایران با تغییر پرچم و استفاده از شرکت های چند جانبه ای نسبت به حمل و نقل نفت سوریه به ایران اقدام کرده است. اقدامی که از آن به عنوان کمک تهران به سوریه در دور زدن تحریم های بین المللی، یاد شده است.

مدارکی که در اختیار روزنامه فایننشال تایمز قرار گرفته حاکی از آن است که این تانکر تحت کنترل خطوط کشتیرانی بین المللی جمهوری اسلامی قرار داشته و پس از عبور از خلیج عمان با تغییر پرچم ها و مالک ها، به ایران رسیده است.

این در حالی است که در یک سال گذشته تحریم هایی از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشور های عربی علیه سوریه اعمال می شود. از سوی دیگر تحریم های نفتی اعمالی از سوی اتحادیه اروپا که خریدار 95 درصد صادرات نفتی سوریه بود موجب شده که این کشور برای فروش نفت به شدت دچار مشکل شود. گفتنی است بخش نفت تا پیش از بروز ناآرامی ها در سوریه حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی سوریه را تشکیل می داد.

مدارک مربوط به تغییر پرچم این تانکر در حالی ارائه می شود که طبق قوانین بین الملل بخش دیانوردی، تمامی وسائل حمل و نقل دریایی باید پرچم کشوری که به آن تعلق دارند را بر فراز عرشه خود نصب کنند. این در حالی است که با هزینه ای اندک، امکان استفاده از پرچم کشور هایی مانند بولیوی و جزایر مارشال وجود دارد.

یک کارشناس در موسسه تحقیقاتی صلح بین المللی در استکهلم در این زمینه ادعا کرده است که ردیابی تانکر های ایرانی بسیار دشوار شده است. چرا که این تانکر ها برای ادامه فعالیت خود از پرچم های دیگری استفاده می کنند. به این ترتیب می توانند نفت سوریه یا ایران را حمل و نقل کنند.

به گزارش فایننشال تایمز، اقدام در جهت تغییر پرچم و استفاده از مالکیت های متعدد اخیرا از سوی تانکر ام تی تور انجام شده که متعلق به شرکت ملی کشتیرانی ایران است که تحریم های بین المللی علیه آن اعمال می شود.

در این گزارش آمده است که در اواخر ماه مارس، این تانکر با پرچم شرکت مالتا به بندر تارتوس در سوریه رسیده است. البته شرکت مالتا ترنسپورت که این امتیاز را به تانکر ایرانی ارائه کرده بود، یک روز پس از پهلوگیری این تانکر در بندر سوریه، مجوزی که به ایران ارائه کرده بود را لغو کرد. اما این تانکر پس از بارگیری نفت سوریه در بندر بانیاس، با پرچم بولیوی و تغییر مالکیت خود راه بازگشت به ایران را پیش گرفت. دو روز بعد نیز مالکیت این تانکر به شرکتی در جزایر مارشال تغییر یافت. برخی منابع خبری ادعا کرده اند که تانکر ایرانی حامل نفت سوریه در اوایل ماه آوریل با سیستم رادار خاموش در آب های آزاد حرکت کرده و مدتی پیش از رسیدن به بندر عباس این سیستم راداری روشن شده است.

این در حالی است که اخیرا مقامات غربی در خصوص خاموش شدن مکرر سیستم های ردیابی ماهواره ای تانکر های متعلق به ایران ابراز نگرانی کرده اند. برخی مقامات آمریکایی نیز ادعا کرده اند که ماهواره های جاسوسی آمریکا می توانند حتی در صورت خاموش بودن سیستم ردیابی، کشتی های بزرگ را تشخیص دهند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :