آگاهی نخست وزیر اسرائیل از جزئیات مذاکره با ایران

دست نتانیاهو رو شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۱:۰۸ کد : ۱۹۰۰۲۱۴ اخبار اصلی
در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به نشست استانبول در خصوص مساله هسته ای ایران، مذاکره کنندگان را به ارائه بلیت های مجانی به جمهوری اسلامی متهم کرده مقامات آمریکایی می گویند که نخست وزیر اسرائیل به خوبی از محتوی گفت و گو ها مطلع بوده است.
دست نتانیاهو رو شد

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به نشست استانبول در خصوص مساله هسته ای ایران، مذاکره کنندگان را به ارائه بلیت های مجانی به جمهوری اسلامی متهم کرده و معتقد است که اینک ایران 5 هفته دیگر نیز برای ادامه عملیات غنی سازی پیش رو دارد، مقامات آمریکایی می گویند که نتانیاهو به خوبی از محتوی گفت و گو ها مطلع بوده است.

روزنامه هاآرتص به نقل از یک مقام عالی گزارش داد که نتانیاهو می دانسته که در نشست استانبول در مورد دور بعدی مذاکرات با ایران در بغداد توافق می شود و بحث تعلیق غنی سازی 20 درصدی در سوم خرداد ماه در مذاکرات ایران به گروه 1+5 مطرح خواهد شد.

به گفته این مقام آگاه که نام وی فاش نشده است، در نشست بغداد از ایران درخواست می شود که عملیات غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند. اما بنیامین نتانیاهو به گونه ای نسبت به نشست استانبول واکنش نشان داده که گویی از موضوع مذاکرات اطلاعی نداشته و از نتیجه آن ناراضی به نظر می رسد.

هاآرتص این نکته را به نقل از مقام عالی آمریکایی فاش کرده که نتانیاهو قم قبل از مذاکرات استانبول و هم پس از آن از محتوی گفت و گو ها آگاه بوده است. به گفته این مقام آگاه، هفته ها پیش از نشست استانبول، در مورد جزئیات مذاکرات هم به طور تلفنی هم رو در رو با مقامات اسرائیلی مشورت شده است. از سوی دیگر وندی شرمن، مسئول هیات مذاکره کننده آمریکایی نیز با سفیر اسرائیل در واشینگتن در این زمینه گفت و گوی تلفنی انجام داده بود.

این در حالی است که دیپلمات های فرانسوی و آلمانی نیز با اطلاع کامل از روند مذاکرات استانبول اعلام کرده اند که مقاماتی از دفتر ریاست جمهوری فرانسه و دفتر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان قبل و بعد از مذاکرات، با نتانیاهو گفت و گو کرده بودند.

بنابراین گزارش، پیش از نشست ترکیه برای اسرائیل روشن شده بود که دور مقدماتی مذاکرات استانبول فرصتی برای در بوته آزمون قرار دادن جدیت ایران برای مذاکره است و انتظار گام های اساسی از این نشست وجود ندارد. به همین دلیل انتقاد نتانیاهو از توافق بر سر نشست بغداد که کمتر از 5 هفته دیگر برگزار می شود، مقامات در واشینگتن؛ برلین، پاریس و لندن را شگفت زده کرده است.

مقامات آمریکایی می گویند موضع نتانیاهو برای اجماع بین المللی علیه ایران و پرهیز از ارائه امتیاز ها را درک می کنند اما با این نکته موافق نیستند که نخست وزیر اسرائیل مذاکره کنندگان را به ارائه بلیت مجانی به جمهوری اسلامی، متهم کند.

همچنین گفته می شود که در مذاکرات مقامات آمریکایی با سفیر اسرائیل در واشینگتن، تصریح شده است که کاخ سفید نمی خواهد مجوز ادامه مذاکرات به صورت نامحدود را صادر کند. بلکه در فرجه 5 هفته ای در نظر گرفته شده، بین مقامات دو طرف نشست هایی برگزار خواهد شد. برای مثال در این مدت مشاور عالی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی باقری، معاون مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ملاقات خواهد کرد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

نظر شما :