در سایه تنش روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

سفر روزنامه‌نگاران روابط تهران-قاهره را بهبود می‌بخشد؟

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۰۰۱۸۴ اخبار اصلی
خبرگزاری الشرق الاوسط در تحلیلی همچنین ابراز امیدواری کرده است که با رفتن این روزنامه‌نگاران به ایران روابط دو کشور بتواند بیش از پیش گسترش یابد.
سفر روزنامه‌نگاران روابط تهران-قاهره را بهبود می‌بخشد؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که انتظار می‌رفت که پس از انقلاب مصر روابط تهران – قاهره بهبود یابد و جبران دوران قهر مبارک را کند، اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از آن است که مصری‌ها ظاهرا به فشارهای کشورهای معاند ایران مثل عربستان و امریکا تن داده‌اند و همچنان مشکلاتی را برای گسترش روابط با تهاران مطرح کرده‌اند.

در دوران وزارت امور خارجه نبیل العربی، رئیس فعلی اتحادیه عرب، تلاش‌هایی برای گسترش روابط از سوی دو کشور آغاز شده بود اما العربی تحت فشار شدید عربستان نتوانست دولت موقت را راضی کند که به گسترش روابط با تهران بپردازد. به ویژه که ریاض تهدید جدی کرده بود در صورتی که قاهره بدون هماهنگی حکومت عربستان بخواهد روابط خود را با تهران گسترش دهد، کمک مالی حدودا 1.5 میلیارد دلاری خود به مصر را متوقف خواهد کرد و اتباع مصری فعال در عربستان را که حداقل 3.5 میلیون نفر می‌شوند و بسیاری از آنها کارگر هستند، اخراج خواهد کرد. عربستان برای این که نشان دهد در تهدید خود جدی است حتی برای اتباع مصری محدودیت‌هایی ایجاد کرد. از این رو بود که العربی در روزهای آخر دوران صدارتش بر وزارت امور خارجه مصر در سال گذشته، گفت که گسترش روابط با ایران باید در مجلس این کشور به رای گذاشته شود.

همچنین پس از این فشارها بود که مصر پس از نبیل العربی، سفیر خود در عربستان را به عنوان وزیر امور خارجه جدید انتخاب کرد اگر چه دوران وزارت او نیز چندان به طول نینجامید.

گویا این فشارها در حال حاضر نیز وجود دارد. با افزایش تنش‌ها در روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، که هر دو کمک‌های مالی بسیاری به مصر می‌کنند، روابط ایران و مصر نیز متاثر از این روابط شده است. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن منابع دیپلماتیک مصری مدعی شدند که روابط ایران و مصر تا زمانی که ایران دست از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی بر ندارد، حتی اگر جامعه مصر فشار بیاورد، بهبود نخواهد یافت.

الشرق الاوسط که وابسته به عربستان سعودی است و عموما تلاش کرده خواسته‌های حکومت آل سعود را عملی کند، مدعی شده است که مصری‌ها همچنان خواهان اجرای همان شروط گذشته یعنی پاک شدن تصویر خالد اسلامبولی از یکی از خیابان‌های تهران است.

نکته جالب در این است که الشرق الاوسط در حالی حرف از منابع دیپلماتیک می‌زند که هیچ نامی از آنها نمی‌آورد و معلوم نیست از زبان کدام منبع درباره روابط دو کشور دیگر سخن می‌گوید.

این در حالی است که 35 روزنامه‌نگار مصری به دعوت تهران به ایران آمده‌اند. خبرگزاری الشرطق الاوسط، خبرگزاری رسمی دولت مصر سفر این روزنامه‌نگاران را به طور گسترده‌ای پوشش داده است. این خبرگزاری به نقل از علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان نوشته است، روابط دو ملت ایران و مصر مستحکم است و نزدیکی در روابط دو کشور وجود دارد.

این خبرگزاری در تحلیلی همچنین ابراز امیدواری کرده است که با رفتن این روزنامه‌نگاران به ایران روابط دو کشور بتواند بیش از پیش گسترش یابد.

روزنامه‌نگاران مصری در سفر به تهران ضمن دیدار با مقام‌های کشورمان با مولوی اسحاق مدنی، معاون رئیس جمهوری در امور اهل تسنن نیز دیدار کرده‌اند.

در همین رابطه این خبرگزاری نوشته است که تهران تلاش دارد که صاحبان شرکت‌های بزرگ و صنایع مصر را برای سرمایه‌گذاران در ایران ترغیب کند. ‌  
تهیه کننده: دیپلماسی ایرانی



نظر شما :