چراغ سبز امریکا به نامزدی خیرت الشاطر

چرا اخوان به فکر ریاست جمهوری افتاد؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۸۹۹۶۱۳ اخبار اصلی
گفته می شود که شاطر پس از دیدارش با جان مک کین، سناتور جمهوریخواه امریکایی و پس از هماهنگی با قدرت های مطرح منطقه ای و بین المللی تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر گرفته است.
چرا اخوان به فکر ریاست جمهوری افتاد؟

دیپلماسی ایرانی: با نامزدی مهندس خیرت الشاطر، نماینده اخوان المسلمین که برخی از صاحب نظران او را مهندس سیاسی این جنبش می دانند، برای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر، معادلات سیاسی در این کشور به کلی به هم ریخته است. در حالی که برخی از فعالان سیاسی مصری تصور می کردند که اخوان المسلمین کسی را از میان اعضای خود برای ریاست جمهوری نامزد نکنند و برای حفظ موقعیت سیاسی خود در میان جریان های سیاسی دیگر و جلب رضایت جریان های رقیب و مخالف خود از جمله لیبرال ها و سکولارها با افراد مورد حمایت اکثریت جریان های سیاسی مانند عمرو موسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت کند، با نامزدی شاطر مشخص شد که اخوانی ها نقشه ای کاملا طرح ریزی شده و مطابق با واقعیت های سیاسی مصر کشیده اند و قصد ندارند برای رعایت حال دیگران فرصت های طلایی سیاسی را از دست بدهند.

در همین رابطه روزنامه لبنانی السفیر گزارش داد که دو حزب النور و الدعوه سلفی هر دو وابسته به جریان های سلفی مصر از خیرت شاطر برای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر حمایت کرده اند. بنا به این گزارش سلفی ها در حال راضی کردن حازم صلاح ابو اسماعیل، نماینده جریان های سلفی که پیش از این آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرده بود، برای کناره گیری به نفع شاطر هستند.

در این رابطه گفته می شود که شاطر پس از دیدارش با جان مک کین، سناتور جمهوریخواه امریکایی و پس از هماهنگی با قدرت های مطرح منطقه ای و بین المللی تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر گرفته است.

در عین حال نمانیدگان حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین تبلیغات به نفع شاطر و جلب حمایت رسانه های مختلف مصری و عربی برای حمایت از او را آغاز کرده اند. برخی کارشناسان مصری بر این باورند که شاطر از توانایی لازم برای یک پارچه کردن اسلام گرایان و همچنین ایجاد یک نهضت سیاسی صاحب فکر و تئوریک با مرجعیت اسلامی برخوردار است و می تواند موفقیت های چشمگیر بسیاری در جامعه فعلی مصر به دست آورد.

منابع آگاه پارلمانی نیز اعلام کردند که 106 نماینده پارلمان به نفع شاطر فعالیت تبلیغاتی را آغاز کرده اند. احمد خلیل نماینده حزب النور در پارلمان مصر در این باره گفت: «حزب دعوت سلفی و حزب النور عزم خود را جزم کرده اند که از شاطر حمایت قاطع کنند و بر این اعتقادند که وی می تواند یک نهضت مصری شامل و کامل بر اساس مرجعیت اسلامی در کشور ایجاد کند.»

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نوشت، پس از موفقیتی که حازم ابو اسماعیل، نماینده جریان های سلفی در جلب افکار عمومی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری مصر به دست آورد، امریکایی ها به این نتیجه رسیدند که بهتر است به نامزدی یکی از رهبران اخوان المسلمین رضایت دهند و از این رو به نامزدی او چراغ سبز نشان دادند. حازم ابو اسماعیل بر لغو معاهده کمپ دیوید اصرار دارد و ایران را نمونه تنها کشوری در جهان می داند که استقلال کامل از واشنگتن و سیاست های آن دارد.

بنا به این گزارش شاطر در روزهای اخیر با مسئولان عالی رتبه امریکایی در وزارت کشور و کنگره امریکا که اخیرا به مصر سفر کرده اند دیدار داشته و با آن پاترسون، سفیر امریکا در قاهره نیز ارتباط مستمر دارد. مسئولان امریکایی بر ذکاوت، اعتدال و فعال بودن شاطر اذعان دارند. جان مک کین که او را عموما یک سناتور تندروی جمهوریخواه می دانند، در دیدار خود با شاطر نیز تاکید کرده است که واشنگتن هیچ مخالفتی با ریاست جمهوری یک چهره وابسته به اخوان المسلمین ندارد.

در عین حال نیز این باور وجود دارد که نظامیان نیز به هیچ وجه نمی توانند در برابر شاطر مقاومت کنند چرا که اولا از یک چهره کاریزماتیک در برابر او برخوردار نیستند، ثانیا فردی مانند ژنرال طنطاوی آن چهره محبوب مثل عبدالناصر نیست که بتواند همان سرکوب خونین را با اخوانی ها انجام دهد و ثالثا نفوذ و جایگاه سیاسی و مردمی اخوانی ها در جامعه مصر به اندازه ای عمیق و گسترده است که به هیچ وجه توان برخورد با آن را ندارند.

شاطر اخیرا نیز سفری به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس داشته و توانسته است ضمن جلب حمایت آنها برای کمک اقتصادی به مصر آنها را برای نامزدی خود در انتخابات پیش روی مصر نیز مجاب کند.   


نظر شما :