معاون وزیر امور خارجه روسیه

هنوز زمان و مکان مذاکره با ایران نهایی نشده است

۱۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۸۹۹۶۰۹ اخبار اصلی
در حالی که آمریکا محل برگزاری مذاکرات هسته ای با ایران را استانبول اعلام کرده و برخی مقامات در تهران نیز به شهرهایی مانند بغداد، بیروت و دمشق به عنوان میزبان این مذاکرات اشاره می کنند، روسیه اعلام کرده است که هنوز مکان و زمان این مذاکرات تعیین نشده است.
هنوز زمان و مکان مذاکره با ایران نهایی نشده است

دیپلماسی ایرانی: در حالی که آمریکا محل برگزاری مذاکرات هسته ای با ایران را استانبول اعلام کرده و برخی مقامات در تهران نیز به شهرهایی مانند بغداد، بیروت و دمشق به عنوان میزبان این مذاکرات اشاره می کنند، روسیه اعلام کرده است که هنوز مکان و زمان این مذاکرات تعیین نشده است.

این در حالی است که طبق اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، این مذاکرات باید ظرف 10 روز آینده در استانبول برگزار شود.

خبرگزاری اینترفکس، به نقل از سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که هنوز زمان و مکان مذاکرات نهایی نشده است. اما این نشست می تواند 25 فروردین یا روز های پس از آن انجام شود. وی تاکید کرده که مذاکرات هسته ای با ایران باید هرچه سریعتر انجام شود چرا که شرایط بسیار پیچیده است و می تواند وخیم تر شود. ریباکوف خاطرنشان کرد که نمی توان بیش از این صبر کرد و مذاکرات بسیار حائز اهمیت است.

این در شرایطی است که پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون نیز به نامحدود نبودن زمان دیپلماسی در قبال ایران اشاره کرده بودند.

اما با وجود اظهارات معاون وزیر امور خارجه روسیه در خصوص مشخص نبودن زمان و مکان مذاکرات، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرده که زمان و مکان مذاکرات مشخص شده و اکنون ایران باید با آن موافقت کند.

موضوع موافقت ایران با زمان و مکان مذاکرات مساله ای است که این روزها مورد توجه قرار گرفته چرا که هنوز تاییدیه رسمی از سوی تهران منتشر نشده که در آن مذاکره اواخر فروردین ماه در استانبول نهایی و قطعی شده باشد. از سوی دیگر برخی از مقامات در تهران مانند محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باورند که ترکیه محل مناسبی برای این مذاکرات نیست.

این در حالی است که مقامات در بروکسل نیز خاطرنشان می کنند که با وجود تایید کلینتون، هنوز استانبول به عنوان میزبان قطعی مذاکرات هسته ای با ایران انتخاب نشده است.

یک دیپلمات اروپایی در این زمینه اظهار داشت: برنامه ریزی اینگونه است که مذاکرات 25 فروردین آغاز شود و احتمالا در روز بعد از آن نیز ادامه داشته باشد. به گفته وی احتمال اینکه مذاکرات در استانبول باشد، زیاد است اما هنوز تمامی طرف ها در این مورد به توافق نرسیده اند.

عدم توافق در مورد مکان برگزاری مذاکرات هسته ای موضوعی است که به تازگی به فهرست مشکلات در پرونده هسته ای ایران افزوده شده است. پیش از این مکان مذاکرات و حتی زمان آن آسان تر تعیین می شد و بحث همواره بر سر دستور کار و انتظار های طرفین از یکدیگر بود.

برای مثال مذاکرات ژانویه 2011 در استانبول و پیش از آن مذاکراتی که در سال 2010 در ژنو انجام شد به دلیل وجود پیش شرط ها و پافشاری طرفین بر مواضع خود به نتیجه نرسید.

این در حالی است که اکنون علاوه بر نهایی نشدن مکان و زمان مذاکرات؛ همچنان دستور کار مشخصی برای گفت و گو ها تعیین نشده و مقامات در تهران و غرب نیز در این خصوص موضع روشنی نداشته اند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

نظر شما :