رئيس دفتر امام خمينى درگذشت

۲۸ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۵۰۷ اخبار اصلی
حضرت آيت الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور و سید حسن خمینی در پيامى ارتحال عالم مکرم جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ محمدرضا توسلى رحمة الله عليه را تسليت گفتند.
رئيس دفتر امام خمينى درگذشت
حضرت آيت الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در پيامى ارتحال عالم مکرم جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ محمدرضا توسلى رحمة الله عليه را تسليت گفتند.
 
به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانى دفتر مقام معظم رهبرى، متن پيام حضرت آيت الله خامنه‌اى به اين شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
با تأثر و تأسف، از ارتحال جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ محمد رضا توسلى رحمة الله عليه اطلاع يافتم. اين عالم محترم از شاگردان امام راحل رضوان الله عليه و از نخستين پيوستگان به نهضت عظيم آن بزرگوار بودند و پس از انقلاب تا آخرين لحظات حيات مبارک آن قائد عظيم الشأن در خدمت ايشان حضور داشتند. اميد است در نشأه ى آخرت هم با آن بزرگوار محشور باشند انشاءالله.
 
اينجانب مصيبت وفات آن عالم مکرم را به همسر و فرزندان معزز و ديگر بازماندگان و نيز به دوستان و ارادتمندان ايشان تسليت مى گويم و رحمت و مغفرت الهى را براى آن مرحوم و صبر و اجر براى خانواده مصاب مسألت مى کنم.
 
سيد على خامنه اى
 
محمود احمد نژاد رئیس جمهوری ایران نیز درگذشت آیت الله محمدرضا توسلی را تسلیت گفت.
 
متن پيام تسلیت رئیس جمهوری به اين شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
انا الله و انا اليه راجعون
 
درگذشت عالم نام آشنا حضرت حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاى توسلى موجب تاثر و تالم گرديد.
 
ايشان سال‌ها مفتخر به خدمتگزارى در دفتر و در محضر حضرت امام خمينى(ره) و همواره در خدمت اسلام و انقلاب بودند.
 
ملت عزيز ايران هنوز کلام دلنواز ايشان در بيان احاديث اهل بيت عليهم صلوات الله و احکام فقهى حضرت امام(رض) را در ذهن و انديشه خود دارند.
 
درگذشت اين عامل بزرگوار را به ملت ايران و بيت شريف و فرزندان ايشان تسليت مى‌گويم و از خداوند متعال صبر و اجرا براى بازماندگان و مغفرت و رضوان الهى براى آن مرحوم مغفور مسالت دارم.
 
محمود احمدى‌نژاد
 
سید حسن خمینی نوه امام خمینی (ره) نیز در گذشت آیت الله محمود رضا توسلی را تسلیت گفت. متن تسلیت وی بدین شرح است.
 
در پى درگذشت آيت‌الله محمدرضا توسلى، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خمينى پيام تسليتى صادر کرد.
 
به گزارش ايسنا متن پيام به اين شرح است:
 
بسمه‌تعالى
 
انالله و انا اليه راجعون
 
درگذشت عالم ربانى، يار ديرين و امين امام، حضرت آيت‌الله توسلى رضوان‌الله تعالى عليه داغى است که دل‌هاى همه دوستداران امام را مى‌گدازد.
 
اين عالم مجاهد، عمرى را در پارسايى و شرافت و وفاى صادقانه به مقتداى خويش سپرى کرد و در لحظه لحظه زندگى خود، پايبند ارادت خالصانه به امام و راه امام بود. هرگز نمى‌توان حضور موثر ايشان را در دفتر امام، چه در قبل و چه بعد از پيروزى انقلاب اسلامى و چه در زمان حيات و چه پس از رحلت امام عظيم‌الشان از ياد برد و هرگز نمى‌توان فراموش کرد روزهايى را که وى در مقابل پيشنهاد مسووليت‌هاى مختلف با وفادارى مثال‌زدنى، اتاق کوچک و محقر دفتر امام را بر هر امر ديگرى ترجيح داد و به حق زندگى و مرگ او در دفاع از امام و راه امام و در کمال غيرتمندى و مسووليت‌شناسى سپرى شد.
 
کيست که نداند آيت‌الله توسلى عمرى از هر استقلال و علقه‌اى چشم پوشيد تا متعلق به امام باقى بماند.
 
اينجانب با عرض تسليت اين ضايعه مولمه به ساحت بقيه‌الله الاعظم(عج)، رهبرى معظم انقلاب، خانواده محترم و صبور ايشان به خصوص همسر مکرمه و آقازادگان گرامى و همه علاقه‌مندان حضرت امام(س)، از خداوند متعال براى ايشان علو درجات و حشر با اوليائش مسالت دارم.
 
سيدحسن خمينى
 
آيت‌الله محمدرضا توسلى 
آيت‌الله محمدرضا توسلى رئيس دفتر حضرت امام (ره) که صبح امروز در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور يافته بود، ناگهان در حين جلسه دچار عارضه قلبى شد و پس از انتقال به بيمارستان دار فانى را وداع گفت.
 
مرحوم آيت‌الله توسلى سال‌ها رياست دفتر امام خمينى (ره) را بر عهده داشت و از نزديکان بيت ايشان بود. وى از آنجا که مسئول بخش استفتائات و مسائل شرعى دفتر امام بود، ساليان سال هنگام ظهر در راديو به بيان مسائل شرعى مى‌پرداخت و از همين رو مردم ايران با صداى گرم او مانوس بودند.
  
وى پس از رحلت امام نيز نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان و نيز منصوب مقام معظم رهبری در مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و در عرصه‌هاى مختلف به دفاع از مشى و مرام امام خمينى(ره) مى‌پرداخت.
  
آيت‌الله توسلى به تازگى نيز به عنوان نامزد نمايندگى مجلس خبرگان از تهران ثبت‌نام کرده بود.
  
مرحوم آيت‌الله توسلى از چهره‌هاى مورد اعتماد امام خمينى(ره) بود. وی در 17 بهمن سال 1366هنگامی که امام(ره) براى حکميت بين شوراى نگهبان و مجلس، مجمع تشخيص مصلحت نظام را پايه‌گذارى کردند، يکى از هفت نفر عضو این مجمع در کنار مقام معظم رهبری که در آن موقع رئیس جمهور بودند، هاشمى رفسنجانى که در آن زمان رئیس شورای اسلامی بود، موسوی اردبيلى، موسوى خوئينى‌ها و ميرحسين موسوى نخست وزیر وقت بود.
 
وی تا آخرین لحظات عمر خود به اصول انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پایبند و از وفاداران و معتقدان امام خمینی (ره) بودند.
 
امام چند ماه قبل از فوت نامه­ای را به ایشان نوشته بودند که مضمون آن به شرح ذیل است:" با سلام و دعا. جنابعالى ساليان دراز مشغول درس و بحث بوده و از شروع انقلاب اسلامى تا پيروزى و پس از پيروزى انقلاب تاکنون، زحماتى کشيده و از افراد صالح و مورد علاقه اينجانب مى‌باشيد. شما از دوستان متدين، باصفا و پاک اينجانب مى‌باشيد. جنابعالى از طرف اينجانب وکيل بوده تا تمامى امور شرعيه را بدان صورت که دستور شرع است، انجام دهيد. از خداوند مى‌خواهم تا به شما توفيق دهد تا هرچه بيشتر و بهتر بتوانيد به اسلام و انقلاب خدمت کنيد. والسلام عليکم و رحمةالله." 

( ۱ )

نظر شما :