آمانو: در صورت تضمین نتیجه به ایران می‌آیم

۰۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۴۰۴۹ پرونده هسته ای
گزارش‌ها به نقل از برخی مقامات حاضر در این هیات حاکی از آن بود که ایران به همراه کشور‌هایی همانند ونزوئلا هدف انتقاد از آمانو را دنبال می‌کند. حتی مقامات ایرانی در جریان نشست‌های وین به وی پیشنهاد کردند به جای پرداختن به موضوعات بی اساس امنیت هسته ای را مورد توجه قرار دهد.
آمانو: در صورت تضمین نتیجه به ایران می‌آیم
 دیپلماسی ایرانی: یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در چند ماه اخیر با توجه به موضوع گیری‌های صریح در مقابل پرونده هسته‌ای ایران مورد انتقاد مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفته است، برای نخستین بار با فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ملاقات کرد.

 

هیات هسته‌ای جمهوری اسلامی، هفته گذشته را در وین، مقر آژانس سپری کردند تا موضوع امنیت هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهند.

گزارش‌ها به نقل از برخی مقامات حاضر در این هیات حاکی از آن بود که ایران به همراه کشور‌هایی همانند ونزوئلا هدف انتقاد از آمانو را دنبال می‌کند. حتی مقامات ایرانی در جریان نشست‌های وین به وی پیشنهاد کردند به جای پرداختن به موضوعات بی اساس امنیت هسته ای را مورد توجه قرار دهد. همچنین جمهور ی اسلامی با اشاره به سوء مدیریت آمانو پس از فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در ژاپن، مواضع وی را به چالش کشید.

با این حال عباسی پیش از ترک وین به مقصد تهران درخواست خود را برای گفت و گو با آمانو مطرح کرد و مدیر کل آژانس نیز آن را پذیرفت. آمانو در توضیح پذیرش این درخواست تاکید کرد که دو طرف به گفت و گو نیاز داشتند.

 

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، آمانو از سوی عباسی برای سفر به ایران و بازدید از تاسیسات هسته‌ای دعوت شده است. هرچند سابقه چنین دعوت‌هایی در کارنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران کم نیست و همین اخیرا از نمایندگان همه کشور‌ها دعوت شده بود برای تور هسته‌ای به جمهوری اسلامی سفر کنند اما مدیر کل آژانس سفر به ایران را با پیش شرطی همراه کرده است.

آ 

مانو که اخیرا در گزارشی 9 صفحه‌ای ادعای احتمال تسلیحاتی بودن اهداف هسته‌ای ایران را مطرح کرده است در خصوص این دعوت به خبرنگاران گفت: در صورتی که این سفر نتایج قابل قبولی داشته باشد به دعوت ایران پاسخ مثبت می‌دهم. با این حال وی از ایران خواست تا به تردید‌ها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان دهد.

 

مدیر کل آژانس با اشاره به ملاقات خود با عباسی این نکته را خاطرنشان کرد که در طرف همچنان در مورد موضوعات اساسی شامل همکاری ایران با آژانس و پایان دادن تهران به فعالیت‌های هسته‌ای حساس اختلاف نظر دارند. اختلاف نظری  از دی ماه گذشته تا کنون، روند مذاکرات هسته ای ایران به گروه 1+5 را نیز به حال تعلیق درآورده است و با وجود روی میز بودن پیشنهاد مذاکره از سوی اروپا هیچ یک از طرفین تاریخی را برای این گفت و گو‌ها تعیین نکرده‌اند.

به گزارش رویترز، با وجود تاکید آمانو بر وجود اختلافات، عباسی که از سوی سازمان ملل به دلیل دست داشتن در روند تحقیقات هسته‌ای هدف تحریم‌ها قرار دارد، این مذاکرات را خوب توصیف و اعلام کرد از آمانو برای سفر به ایران دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمانو اعلام کرده است برای سفر به ایران منتظر شفاف‌سازی از سوی ایران است و این سفر در صورتی انجام خواهد شد که نتایج سازنده‌ای به همراه داشته باشد.


نظر شما :