رئیس سابق بخش خارجی موساد:

از لحاظ علمی اسرائیل از ایران عقب افتاده است

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۳۹۲۷ اخبار اصلی
شاویط همچنین گفت: «اسرائیل بر این اعتقاد است که ایران می‌خواهد به یک قدرت سیاسی منطقه‌ای منطبق با مصالحش در تمامی خاورمیانه از افغانستان تا عراق و لبنان تبدیل شود.»
از لحاظ علمی اسرائیل از ایران عقب افتاده است
 دیپلماسی ایرانی: شیبتای شاویط، رئیس سابق بخش خارجی موساد از سیاست‌های ایالات متحده در منطقه به شدت انتقاد کرد و امریکا را نسبت به تحولات و انقلاب‌های عربی فاقد رویکرد و قوه تصمیم‌گیری دانست.

شیبتای شاویط گفت: «واقعا پیش‌بینی این که این انقلاب‌ها چه نتایجی در بر خواهند داشت بسیار مشکل است. ولی می‌توان گفت که به آن شیوه و سیاق غربی دموکراتیک نخواهند شد.»

وی درباره پیروزی انقلاب‌ها در مصر و تونس گفت: «آنها به معیارهای دموکراتیک غربی نخواهند رسید. ولی آن چه در این دو کشور اتفاق افتاده صعود جریان‌های سیاسی اسلامی به ویژه اخوان الملسمین به رده‌های بالای عرصه سیاسی است. به ویژه این که اخوانی‌ها بیشترین سازمان‌دهی را در میان جریان‌‌های سیاسی دارند و با استفاده از امکاناتشان توانسته‌اند به مهمترین جریان‌ سیاسی تبدیل شوند. آنها در حال حاضر بیشترین قدرت تاثیرگذاری را برای در اختیار گرفتن مجلس ملی مصر دارند.»

به گزارش هاآراتص، وی درباره آرامشی که بر نوار غزه حاکم شده به گونه‌ای که در سال‌روز نکبت دیدیم که فلسطینیان با اسرائیلی‌ها به جز در منطقه قندیل چندان درگیر نشدند گفت: «این اتفاق به دلیل شکوفایی اقتصادی است که در این منطقه به وجود آمده است. شکوفایی اقتصادی مردم را بر آن داشت به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند و از برخورد با اسرائیلی‌ها بپرهیزند.»

وی درباره اعلام کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل در ماه سپتامبر نیز گفت: «باید بگویم این یک اقدام خطرناک علیه اسرائیل نیست. با اعلام کشور مستقل فلسطینی دنیا به آخر نمی‌رسد ولی اگر جلوی آن هم گرفته نشود نتایج آن شاید بد باشد ولی مرگ‌بار نخواهد بود.»

شاویط همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «اسرائیل بر این اعتقاد است که ایران می‌خواهد به یک قدرت سیاسی منطقه‌ای منطبق با مصالحش در تمامی خاورمیانه از افغانستان تا عراق و لبنان تبدیل شود. ایران می‌خواهد بدین وسیله نفوذ خود را گسترش دهد و بر بزرگی خود بیفزاید. عراق، سوریه و لبنان محور گسترش نفوذ دینی ایران هستند. این جغرافیایی است که جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی‌های استراتژیک بر روی آن انجام داده است.»

وی همچنین گفت: «محور پیش رویی که ما در منطقه داریم ایران بزرگ هسته‌ای است که هم قدرت مادی و هم سیاسی در اختیار دارد و می‌خواهد در گام نخست بر کشورهای خلیج فارس و عربستان مسلط شود، در ایدئولوژی اصول‌گرایانه ایران جایی برای اسرائیل در جهان وجود ندارد.»

رئیس سابق بخش خارجی موساد درباره سیاست‌های باراک اوباما نیز گفت: «او مصالحه با امت اسلامی را در اولویت سیاست‌های خود قرار داده است. در کاخ سفید کسی بر مسند قدرت نشسته که شیوه زندگی‌اش نشان می‌دهد چندان میانه‌ای با امت یهود ندارد. باراک اوباما ترجیح می‌دهد با امت اسلامی مصالحه کند و یکی از موارد وجه المصالحه‌اش نیز اسرائیل است. او حاضر است در این راه اسرائیل را خرج کند.»

وی سپس درباره وضعیت اجتماعی اسرائیل نیز گفت: «رتبه ما در دستاوردهای علمی از ایران پایین‌تر است. ما ابزارهای رسانه‌ای در اختیار داریم تا مصالح اقتصادی ما را به صورت سطحی بزرگ‌نمایی کنند ولی مسئله این است که جامعه اسرائیل از این شیوه اقتصادی به شدت متنفر شده است. به ویژه این که متاسفانه حکومتی بر روی کار است که به جریان‌های افراطی دینی یهودی اجازه رشد داده که دست کمی از افراطیون اسلام‌گرا در کشورهای عربی ندارند.»

شاویط از دولت نتانیاهو نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: «نتانیاهو بیش از این که واقعیت‌های سیاسی را درک کند خود را درگیر بازی‌های سازمانی کرده است. او وارد بازی ناسالم "هدف، بقا است و هدف وسیله را توجیه می‌کند"، شده است. در حالی که باید به او گفت که وقتی می‌بینی همه دنیا علیه تو شده‌اند باید راهت را تغییر دهی. باید به طور وسیع از حکمت و تدبیر استفاده کنی تا یک دولت موجه داشته باشی. من از نتانیاهو می‌خواهم رویکرد فعلی خود را تغییر داده و به جای حفظ ائتلافش با حزب شاس، که یک حزب دینی تندرو است با حزب کادیما ائتلاف کند و به یک راهکار مناسب با فلسطینی‌ها در حل مشکلات که هم آنها و هم اسرائیلی‌ها را راضی کند، برسد.»


( ۲ )

نظر شما :