واکنش تهران به افزایش فشار‌ها

سانتریفوژ‌های پیشرفته‌تر نصب می‌کنیم

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۳ کد : ۱۳۵۷۸ پرونده هسته ای
با داغ شدن مساله هسته‌ای ایران و تلاش غرب برای افزایش فشار‌ها، مقامات تهران بار دیگر در صدد تاکید بر مواضع هسته‌ای برآمده‌اند. محمود احمدی‌نژاد، که از زمان تصدی پست ریاست جمهوری همواره بر ادامه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم تاکید داشته و 4 قطعنامه شورای امنیت در جهت تحریم ایران نیز به دنبال همین رویکرد به تصویب رسیده، در تازه‌ترین نشست خبری بار دیگر بر ادامه این فعالیت‌ها مهر تایید زد.
سانتریفوژ‌های پیشرفته‌تر نصب می‌کنیم
دیپلماسی ایرانی: با داغ شدن مساله هسته‌ای ایران و تلاش غرب برای افزایش فشار‌ها، مقامات تهران بار دیگر در صدد تاکید بر مواضع هسته‌ای برآمده‌اند. محمود احمدی‌نژاد، که از زمان تصدی پست ریاست جمهوری همواره بر ادامه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم تاکید داشته و 4 قطعنامه شورای امنیت در جهت تحریم ایران نیز به دنبال همین رویکرد به تصویب رسیده، در تازه‌ترین نشست خبری بار دیگر بر ادامه این فعالیت‌ها مهر تایید زد.

یک روز پس از اظهارات وی، فریدون عباسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی از نصب سانتریفوژ‌های بهتر و پیشرفته‌تر در تاسیسات هسته‌ای خبر داد. اقدامی که حاکی از عزم راسخ جمهوری اسلامی بر تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موضع قاطع‌تری را علیه ایران اتخاذ کرده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس در گزارش 9 صفحه‌ای اخیر خود به احتمال ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرده و در نشست شورای حکام نیز نطقی شفاهی در این زمینه ارائه داد. از سوی دیگر آمریکا و متحدانش که به دنبال افزایش فشار‌ها بر ایران هستند، قصد دارند از گزارش آژانس به عنوان اهرمی برای فشار بر دیگر کشور‌ها به منظور حمایت از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، عملیات غنی‌سازی در کانون اختلافات ایران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی قرار دارد. چرا که غرب مدعی است ایران تحت پوشش این برنامه‌ها در جهت تولید سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند. ادعایی که تهران همواره آن را رد کرده و همچنان بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید دارد. با این وجود عباسی تاکید کرده است که سانتریفوژ‌های جدید از قابلیت تولید اورانیوم با غنا و خلوص بالاتر برخوردارند. به گفته وی این سانتریفوژ‌ها در سایت‌های هسته‌ای در نزدیکی قم نصب خواهند شد.

طبق نظر کارشناسان تولید مقادیر عظیمی از اورانیوم غنی شده با خلوص بالا به تولید سلاح هسته‌ای کمک می‌کند و این در حالی است که اخیرا موسسه رند در گزارشی مدعی شده بود تهران تنها 8 هفته با تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در ایران در سال‌های نخست با درصد پایین حدود 5/3 تا 5 درصد صورت می‌گرفت اما رفته رفته این درصد افزایش یافت و اخیرا نیز جمهوری اسلامی از غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم به منظور تولید سوخت هسته‌ای خبر داده است.

عباسی در ادامه اظهارات خود با اشاره به نصب164 سانتریفوژ جدید این نکته را یادآور شد که در این صورت تولید اورانیوم غنی شده در ایران تا پایان سال 3 برابر بیشتر می‌شود و تمامی این اقدامات تحت نظر آژانس خواهد بود. این در حالی است که آمانو در نامه های متعددی خطاب به عباسی از عمق نگرانی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و لزوم دسترسی بیشتر به سایت‌های هسته‌ای سخن گفته است.

آمانو مدعی است که پاسخ جامعی از ایران دریافت نکرده،‌ هر چند که مقامات تهران این ادعا را رد کرده و بر همکاری همه جانبه با آژانس تاکید دارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود آغاز غنی‌سازی 20 درصدی در تاسیسات نزدیک قم باز هم غنی‌سازی 20 درصدی در تاسیسات نطنز ادامه می‌یابد.

به عقیده تحلیلگران با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر تهران در خصوص غنی‌سازی اورانیوم به نظر نمی‌رسد دست کم در آینده‌ای نزدیک زمانی برای مذاکرات هسته‌ای تعیین شود. چرا که این مذاکرات در ژانویه گذشته با توجه به اختلاف نظر عمیق طرف‌ها بر سر غنی‌سازی، بی نتیجه رها شد. در چنین شرایطی جبهه آمریکا و متحدانش با فشار بیشتری گزینه تحریم‌های مضاعف علیه ایران را دنبال خواهند کرد.

نظر شما :